איך אוכלים את האינטרנט

יום ד', 30 בדצמבר 2015

השימושים ברשת האינטרנט נסקרים בסקר בשיתוף מכון המחקר TNS, שנערך

בקרב 1,000 נדגמים, ובהם גם בני-נוער.

לדברי אנשי החברה, "הסקר ונתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק, בצירוף אנליזה

של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי לשנת 2015".

ומהי אותה תמונת מצב? מהדוח עולה כי בשנת 2015 מספר המשתמשים באינטרנט

בישראל עומד על כ-6.3 מיליון, קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים

ברשת, ורוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח הוא 50 מגה - עלייה של 25% בהשוואה

לשנה שעברה.

עוד עולה מהנתונים כי הגולש הממוצע מוריד קבצים בנפח של כ-3 ג'יגה ביום באינטרנט

הנייח - עלייה של 40% בהשוואה לשנה שעברה.

כמו כן, נמצא כי בכ-12% ממשקי-הבית בישראל כבר יש לפחות מכשיר אחד בטכנולוגיית

IOT Internet of Things - שעון חכם, מצלמה חכמה, מזגן חכם, אזעקה חכמה וכו'.

שירותי הענן תופסים תאוצה גם הם: 54% מהמשתמשים מגבים תמונות וסרטונים על

גבי ענן - עלייה של 17% בהשוואה לשנה שעברה.

הגלישה מתמקדת ב-6 נושאים מרכזיים: רשתות חברתיות, אפליקציות וסמארטפונים, 

שיימינג, צריכת וידאו וחדשות, סייבר וזוגיות.

תופעת "השיימינג ברשת" המדוברת קיבלה ביטוי גם בסקר שביצעה בזק. מהדוח עולה

כי 58% מהגולשים נחשפו לשיימינג ברשת בשנה החולפת, וכ-11% מאלה שנחשפו

ל"שיימינג" המשיכו ושיתפו אותו הלאה ברשתות החברתיות.

עוד עולה כי 28% מבני-הנוער (עד גיל 18) חוו בעצמם או מכירים באופן אישי מישהו

שחווה שיימינג ברשת. כמחצית מההורים לילדים בני 6-17 מתארים זאת כאחת התופעות

שמהן הם חוששים ביחס ילדיהם.

17% אמרו שהם חוששים ממנה מאוד, ו-30% די חוששים ממנה.

תופעה מדאיגה אחרת היא סרטוני הסנאף, המופצים בעיקר באמצעות אפליקציית וואטסאפ. לפי הסקר, כ-50% מהציבור נחשפו לסרטוני סנאף בוואטסאפ, ובקרב בני-הנוער שלושה מכל ארבעה נחשפו אליהם.

בין סרטוני הסנאף, מובילים תכנים המציגים פיגועי טרור. 42% מהציבור נחשף לתכנים מזירות פיגועים, 29% לתכנים בעלי אופי מיני, 29% לתכנים המציגים אלימות, 26% לתכנים קשים מתאונות דרכים, ו-24% להתעללות בבעלי חיים.


בקרב הנוער בולטות השנה האינסטגרם והסנאפצ'ט: 51% פעילים באינסטגרם, ו-35%

פעילים בסנאפצ'ט - לעומת פחות מ-6% בקרב גילאי 18 ומעלה.אפליקציית וואטסאפ

ופייסבוק ממשיכות לשלוט ביד רמה בתחום הרשתות החברתיות, בכל הגילים:

כ-93% מהציבור משתמש בוואטסאפ, ו-85% פעילים בפייסבוק.

הדוח מספק נתונים מעניינים על פייסבוק. על אף הפופולריות של פייסבוק, מהסקר עולה

כי רוב הגולשים סבורים כי הרשת מציגה תמונת מציאות מעוותת: כ-68% מהגולשים

מציינים כי רשת פייסבוק מתארת תמונה ורודה ומעוותת של החיים, ובקרב בני-הנוער

89% סבורים כי התמונה המוצגת ברשת מעוותת.

לציבור הגולשים נמאס מסוגים רבים של פוסטים המציפים את הרשת החברתית:

25% מצביעים על פוסטים בנושאי טבעונות וצמחונות כמעצבנים במיוחד, 23% מתעצבנים

מפוסטים פוליטיים, 12% מתעצבנים מפניות ישירות לבני הזוג על גבי הרשת ו-11%

מתעצבנים מתמונות של אוכל או מצ'ק-אין שמעלים הגולשים מנתב"ג.

הדוח מתייחס גם לתחום הזוגיות וקובע כי הרשת היא פלטפורמה מרכזית להיכרות. 34% מהנשאלים הודו כי הכירו את בני הזוג שלהם באמצעות האינטרנט.

צורכים חדשות בפייסבוק

הדוח של בזק מצביע על שינויים משמעותיים בהרגלי צריכת החדשות. פייסבוק הפך

לפלטפורמה עיקרית בצריכת החדשות של בני-הנוער, וכשליש מהנוער (32%) מדרג את

צריכת החדשות ברשת החברתית כפעילות העיקרית שהם עושים בה.

עוד עולה מהדוח כי יותר ויותר ישראלים צורכים את מנת החדשות שלהם באמצעות עדכוני

Push למיניהם (פוסטים בפייסבוק, התראות נייד וכדומה). 50% מבני ה-35 ומעלה

ו-68% מגילאי 13-34 קוראים חדשות באמצעות הפניות שמגיעות אליהם מאפליקציות,

מהוואטסאפ או מהפייסבוק.


עוד  נמצא כי האפליקציה הפופולרית בסמארטפונים שלנו היא וואטסאפ. 81% הצהירו כי

זו אפליקציה שאינם מוכנים לוותר עליה בשום אופן. אחריה, בהפרש ניכר ובסדר יורד:

ווייז עם 61%, האפליקציות של ג'ימייל ופייסבוק עם 34% ואפליקציית יו-טיוב עם 17%.

עם זאת, לדברי עורכי המחקר, ייתכן כי הציבור מתחיל להגיע לרוויה מאפליקציות: בשנה

האחרונה ירד מספר האפליקציות החינמיות שהורידו משתמשים ב-50% - מ-32 אפליקציות

ל-17.