גידול ניכר בתשלומים אלקטרוניים

יום ג', 4 באוקטובר 2011

 

   התשלום האלקטרוני מתפתח ומוצג כדבר הגדול הבא בתחום המסחר הקמעונאי. שיטות המסחר המסורתיות אשר התבססו על מערכות יחסים דו-צדדיות בין עסק ללקוח (B2C) ובין עסק לעסק (C2C) הולכות ומשתנות. כיום יש מארג מורכב של יחסים בין עסקים (שרשראות אספקה מורכבות) ובין עסקים ללקוחות (מכירה ושיווק באמצעות רשתות חברתיות). האינטרנט  והסלולר הופכים לכלים מרכזיים לניהול יחסים אלה. המסחר האלקטרוני באינטרנט, הקיים כבר מספר שנים, מתרחב וחודר ליותר ויותר תחומים (שירותים ממשלתיים, ארגונים בינוניים וקטנים הפותחים חנויות מקוונות). התשלום באמצעות סמרטפון מוסיף מימד חדש לתשלום האלקטרוני. חברות הסלולר, חברות האשראי, הבנקים והארגונים הגדולים כבר החלו להכנס לתחום זה וגם לארגונים קטנים ובינוניים, כדאי להיערך לכך.

  תשלום אלקטרוני מתבטא מזה מספר שנים במסגרות כמו מערכות SWIFTו-EDI, עבודה מול ספקים ובכלל בהעברות בנקאיות. הוא מספק מגוון יתרונות ידועים, בהם פשטות, נוחות ומהירות עבודה.

  יש מספר מגמות עיקריות המשפיעות על ישום נרחב של התשלום האלקטרוני: עליה בהיקף השימוש באינטרנטבין היתר לצרכי שיווק וקניות, שכלול ותפוצה נרחבת של סמרטפונים, הפופולריות של רשתות חברתיות, הבשלת טכנולוגית NFC.

  תחום התשלום האלקטרוני באמצעות האינטרנט והסמרטפון מציג מגוון אפשרויות יישום בפני מנמ"רים החל משיווק, מכירה והצעת הנחות על בסיס מיקום המשתמש, יעול ניהול התשלומים בארגון באמצעות מערכת EDI, אמצעי תשלום אלקטרוני דרך האינטרנטוהסלולר הזמינים גם לארגונים קטנים ולעצמאים.

  במבט לעתיד, אנו צפויים לראות מאבק בין חברות האשראי, הבנקים והסלולאר, לפחות בהיבט הסלולאר כמכשיר תשלום וגבייה, בשאלה מי יגרוף את הקופה? עוד נזכיר בהקשר להתפתחויות הצפויות, את ההזדמנות למערכות סליקה אוטומטיות. LGלמשל, הדגימה תשלום אוטומטי של מקרר חכם  דרך תגיות RFID, כך שהמקרר יודע את מצב המלאי שבתוכו ויכול להשוות זאת לרשימות מלאי והגדרות מינימום לפריטים שונים, להזמין ולשלם אוטומטית.

  יש עדיין מספר מגבלות ואתגרים העשויים לעכב את היישום הנרחב של תשלום אלקטרוני, ביניהם: צורך בהשקעה בתשתיות, שיפור אבטחת המידע ועמידה בתקנים מחמירים, צורך בתיאום בין חברות האשראי, הבנקים וחברות הסלולר.

  אבטחה היא היבט קריטי בתחום זה והיא מתבטאת בין השאר בביומטריה במסגרת כרטיסים חכמים וטלפונים סלולאריים (אצל מוטורולהלמשל) ובמסגרת תעודות זהות חכמות.

  שוק התשלומים באמצעות הסלולר בעולם השנה מוערך בכ-240 מיליארד דולר והוא צפוי להגיע ל-670 מיליארד דולר ב-2015 (לפי מחקר ג'וניפר ריסרץ'). לפי סקר שנערך עבור מסטרקארד בין 2009 ל-2010 חל גידול של 67% ברכישות באמצעות הנייד בקרב בני פחות מ-30. היקף המסחר האלקטרוני בישראלמוערך ב-4 מיליארד ש”ח המהווים כ-0.5% מהתמ"ג, שיעור נמוך משמעותית בהשוואה למערב אירופה (לפי מחקר חברת הייעוץ מקינזי). כ-30% מהישראלים בעלי כרטיס אשראי מחזיקים ברשותם גם סמרטפון (לפי סקר מסטרקארד). 

  לסיכום - כדאי להכיר תחום מעניין ומתפתח זה, בו ניתן למצוא הזדמנויות עסקיות מעניינות ודרכים לייעל פעילויות עסקיות קיימות ולהוסיף ערך עסקי לארגון.