דרוש שהמחשב יהיה חבר של התלמיד

יום ג', 26 באוגוסט 2014

הצהרה מפתיעה: "אני מייחל ליום שבו מחשב יהיה מורה במשרה מלאה ולא יהיה צורך במורה אנושיים, המחשב יהיה אנושי מספיק כדי להבין את הילדים ולהדריך אותם" - כך אמר סטיב ווזניאק, מייסד שותף של אפל וממציא המחשב האישי המסחרי הראשון, שביקר בימים אלה בישראל.

ווזניאק דיבר  בפורום החינוך של מפעל הפיס, שנערך בחולון, במסגרת ראיון על הבמה עם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. מרבית השיחה עסקה בשילוב של טכנולוגיה במערכת החינוך. 
 

“מחשב הוא הכלי האקדמי החשוב ביותר שיש לנו היום, וזה היה ככה עוד לפני האינטרנט. מחשבים היום קלים יותר לשימוש ולא צריך להיות מומחה למחשבים כמו פעם כדי להשתמש בהם. היום כל מורה יכול להבין משהו פשוט אפליקציות", אמר ווזניאק, אך הוסיף: “תוכנת מחשב זמינה כיום לכל חומרי הלימוד, והיא קצת יותר טובה מספר, אבל התלמידים מרגישים שהיא כמו ספר, לא כמו חבר אנושי. אני מחכה ליום שהמחשב יהיה כמו חבר של התלמיד, שיכול לתת להם הדרכה”.

 מייסד אפל התייחס גם לקשיים שבשילוב מחשבים בכיתות: “הבעיה היא שאנחנו מכניסים את המחשבים למערכות חינוך שיש להן את אותן מגבלות, כמו מורה אחד שצריך לשלוט בכיתה עם 30 תלמידים. המורה עדיין מוגבל ועדיין יש את אותן מגבלות מודרניות שמחייבות ללמוד את אותו חומר באותו קצב. אבל מי שרוצה ללמוד ולהתעמק במשהו מיוחד לא יכול לעשות את זה כי בשבוע הבא יש מבחן על חומר ספציפי”.

 

ווזניאק מייחס גם חשיבות רבה להשקעה משאבים במערכת החינוך על ידי חברות פרטיות. "אני השקעתי בחינוך, ובאפל השקענו בחינוך מההתחלה. זו הייתה אחת הסיבות להקמת החברה. למעשה אני פחדתי שאם לילדים יהיו מחשבים הם יהיו כל כך חכמים שכבר לא יהיה להם צורך בי. זה תחום שיש בו הרבה עסקים. אני נתתי יותר מכסף, נתתי הרבה זמן", אמר.

 

מאמין גדול בחינוך טכנולוגי. ווזניאק
מאמין גדול בחינוך טכנולוגי. ווזניאק צילום: עמית שעל

 

ווזניאק ביקר את האופן שבו מערכת החינוך חונקת את היצירתיות של התלמידים: "היצירתיות יורדת ביום שמתחילים ללמוד בבית ספר. כבר אי אפשר לפתוח כל דלת ולראות לאיפה היא מובילה, צריך לעשות מה שאומרים. פחות חשוב מה מלמדים, יותר חשוב ליצור בתלמידים רצון ללמוד. אם אפשר לעשות את זה, שום תלמיד לא יישאר מאחור. כשאני רואה צעירים שיש להם הרבה רעיונות, שרוצים להתחיל משהו ולשנות את העולם, אני אוהב את זה. זו הרוח היזמית. צריך למצוא דרך שלא להרוג את הרוח הזו. ההורים שלי לא כפו עליי את הערכים שלהם, ואני לא אכפה את ערכיי על הילדים שלהם, לא אקבע להם מה הם צריכים לעשות. צריך לחנך ילדים שיעשו את הבחירות שלהם. כשתלמיד בוחר בשביל עצמו, יש לו בסיס רחב הרבה יותר”.