האם פייסבוק יכולה להשפיע על הבחירות

יום ב', 3 בנובמבר 2014
פייסבוק נחשדה כבר בעבר הקרוב שהיא ניסתה לחקור ואף להשפיע 
לגרום לדמוקרטים להצביע בבחירות בארה"ב - ואין מניעה שלא תעשה זאת שוב.
 
פייסבוק נתפסה לפני מספר חודשים כשהיא עורכת ניסויים במשתמשים שלה, שמטרתם לברר האם היא יכולה להגדיל את הרגשות השליליים או החיוביים שלהם על ידי מניפולציה במידע שמופיע בפיד שלהם. התשובה היתה "בהחלט כן", הניסויים עוררו סערה ופייסבוק הבטיחה לא להשתמש עוד במשתמשים שלה כשפני ניסיונות. עכשיו מתחוור שהיא עשתה ניסוי אחר - וגם הוא נחל הצלחה: באמצעות מניפולציה בפיד, היא שלחה את המשתמשים שלה לקלפיות. 
 
הדמוקרטיה האמריקאית סובלת מבעיה חמורה של מיעוט מצביעים כבר 50 שנים בערך. הבעיה היא בחלקה מבנית: השיטה האמריקאית נועדה, מלכתחילה, למנוע שינוי רדיקלי מהיר. האבות המייסדים חששו ממהפכנים ומהרטוריקה שלהם והכניסו לחוקה מנוע של מכסחת דשא ובלמים של רולס רויס. הבעיה היא שכאשר יש צורך דחוף בשינוי, השיטה לא מצליחה להתמודד עם הצורך - והרבה מצביעים נשארים בבית.  
 
פייסבוק הזרימה ל-1.9 מיליון משתמשים אמריקאים כמות חריגה של ידיעות פוליטיות בבחירות של 2012. התוצאה היתה, להערכתה, שמאות אלפים מהם הגיעו לקלפיות אף על פי שלא היתה להם כוונה לעשות זאת קודם לכן. לכאורה, ניסוי אזרחי חיובי: הגעה לקלפיות היא מעשה אזרחי ראוי.  פייסבוק יכולה, אם תרצה, לפלח את המצביעים הדמוקרטים שלה ולהציף אותם במידע מפלה.
 
נראה כי פייסבוק מצליחה להגשים את החשש הקלאסי ממעורבות תאגידים בפוליטיקה: לא רק שהכסף מדבר, מאחר ופייסבוק היא מקור חדשות חשוב, יש לה גם שליטה על הגעת המצביעים לקלפי. השאלה היא מה נשאר מהעקרון הדמוקרטי כשחברה למטרת רווח יכולה להפעיל, בלי שום פיקוח, מנופים כאלה. 
 
ספרד בועטת בגוגל 
 
ובינתיים ספרד העבירה חוק זכויות יוצרים חדש, שנראה דרקוני מהמקובל. החוק קובע קנס של 6,000  אירו על כל קישור לתוכן פיראטי - כשהמטרה העיקרית שלו היא גוגל. מעתה, גוגל תצטרך לבדוק היטב כל קישור שהיא מאנדקסת, כי הקישור הלא נכון יעלה לה בכסף. בהתחשב בכך שהיא מורידה מיליוני קישורים פיראטיים בשנה על פי דרישה, זה יכול לעלות לה הרבה מאוד.