הכשלון המהדהד של המכונית החשמלית

יום ה', 6 ביוני 2013

 

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

 

כל המודל של בטר פלייס הישראלית – הבנוי על החלפת סוללה כבדה שנשארת בבעלות הספק – היה צפוי לכשלון מראש. בראש ההתלהבות ליחסי ציבור  ופרסום התיצבו  בין היתר נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה וכמה שרים כדי לגזור קופונים לעצמם  עוד בטרם הנושא קרם עור וגידים.

השקעה של כמיליון דולר הלכה  לטימיון.

כך מגיבה העתונות המקצועית העולמית על המפלה של בטר פלייס מיסודו של שי אגסי.

בנוסף לביקורת על הטכנולוגיה  זוכה בטר פלייס גם לציונים שליליים על ניהול לגרוע, מדיניות שירות ושיווק שגויה ויחסי ציבור "יהירים".

אך מסתבר כי הכשלון של בטר פלייס אינו יחיד במינו.

אמנם האבסורד של התקנת סוללה מתחלפת הוא יחיד במינו (ורק חברת רנו התפתתה לכך) אבל גם מודלים אחרים נכשלו – עד כה.

בתחילת חודש מאי סגרה את שעריה חברת Coda   האמריקאית  שבנתה גם היא על סוללה אך עם אפשרות למילוי ביתי (בניגוד למודל תחנות המילוי של בטר פלייס).

חברה נוספת בשם Flisker  שזכתה למימון נדיב מהממשל האמריקאי טרם יצרה מכונית אחת לאחר התמוטטות מודל הניסוי שלה.

נשיא חברת פיאט-קרייזלר הודיע עתה כי החברה מפסידה 10 אלפים דולר לכל מכונית חשמלית שהיא מייצרת ומוכרת. המכונית עולה 30 אלף דולר כפול ממה שעולה מכונית דומה המונעת בבנזין.

פיאט – לצערה -  חייבת למכור גם מכוניות חשמליות בהפסד מאחר שלפי חוק קליפרוניה חייבת חלק מהמכירה של מכוניותיה להיות נטולת זיהום.

הצלחה רושמת עד כה רק חברה אחת בשם Telsaשהודיעה כי היא תחזיר הלוואה של 452 מיליון דולר שקבלה מממשל אובמה, הרוצה כמעט בכל מחיר לעודד יצור מכוניות חשמליות. גם באירופה נוקטות ממשלות בצעד תומך אך בינתיים כל הנסיונות למכונית חשמלית נכשלים.