הרפורמה בבתי החולים בסין כהזדמנות לישראל

יום ג', 1 בספטמבר 2015

מאת חיים מרטין משרד הכלכלה  

 

ב-2012 יצאה לדרך בסין רפורמה בתחום בתי החולים, שאפשרה למשקיעים פרטיים וביניהם חברות ממדינות זרות לרכוש או לפתוח בתי חולים בסין ולנהל אותם באופן פרטי. השאיפה היא, שעד סוף 2015 כ-20% מבתי החולים בסין יהיו בבעלות פרטית.

בשנה האחרונה (מאז תחילת 2014) החלו לנסות ולפתח רפורמות נוספות, שיסייעו למערכת הבריאות הציבורית בסין. מספר רפורמות יצאו לדרך והחלו לצאת לפועל בפרובינציות מסוימות:

·                     בית חולים לא יכול לקחת פרמיה על מחירי תרופות. כפי שצוין לעיל, לבתי החולים ולרופאים היה אינטרס להפנות חולים ללקיחת תרופות מעבר לצורך, אך הרפורמה המדוברת אמורה למתן את האינטרס הכלכלי.

·                     שדרוג של בתי החולים מרמה 1 ו-2. שדרוג רמת הרופאים בבתי חולים אלו על ידי הענקת פיצויים כלכליים לרופאים, שעובדים באותם בתי חולים וכן סבסוד ציוד רפואי לשימוש באותם בתי חולים קהילתיים.

·                     שיפור פוטנציאל הפרנסה עובר הרופאים תוך שילוב אפשרויות בתוך מערכת הבריאות, שיאפשרו לרופא לעבוד במספר בתי חולים במקביל ו/או לעבוד באופן פרטי, כך שיוכל להתפרנס כראוי.

שינויים אלו כבר החלו במחוז אנחווי (Anhui), מחוז של 60 מיליון איש, שנחשב למחוז פחות מפותח באופן יחסי, על אף שניכר שלא מעט פוליטיקאים מובילים בסין הגיעו ממחוז זה. השינויים במחוז זה נחשבים להצלחה וממשיכים להתרחב ברחבי סין. כיום כ-3000 בתי חולים מרמה 1 וכ-760 בתי חולים מרמה 2 עוברים את הרפורמה, כאשר בשלב השני הרפורמה אמורה להתרחב לכ-100 ערים נוספות.

כאן מקומה של כל חברה ישראלית לשאול את עצמה: האם הרפורמות הללו פותחות אפשרויות עסקיות בפניה? האם ניתן להציע ציוד לבתי החולים הקהילתיים? האם ציוד או תוכנה לרפואה דיגיטלית תספק את צרכיהם של המוני רופאים, שהחלו לפעול במספר מקומות במקביל?

אנו בנספחות הכלכלית בבייג'ינג נמשיך לעקוב יחד איתכם אחרי שינויים מרתקים אלו ויחד לנסות לבחון הזדמנויות עסקיות, שצצות לפתחנו.