ועדת הכספים מקדמת חוק לתשלום תמלוגים ליצרני תכנים

יום ד', 18 בדצמבר 2013

 

ועדת משנה של ועדת הכספים של הכנסת החלה לדון בהצעת חוק  לחייב את חברות מנועי החיפוש באינטרנט לשלם תמלוגים ליצרני תוכן ישראלים.

מכל הארצות רק בצרפת הקימה גוגל (על בסיס פשרה) קרן בת 60 מליון אירו כדי לסייע לעיתונים שהם יצרני התכנים להשתלב בעידן הדיגיטלי. וזוהי טיפה בים ניצול התכנים על ידי גוגל ויתר חברות מנועי החיפוש, להשגת רווחיה.

יוזם החוק הוא ח"כ אראל מרגלית (מפלגת העבודה) שהסביר:

 "חוק היוצרים החדש שהגשתי מסדיר את זכויות גופי התקשורת והיוצרים העצמאי ע"י מנגנון תמלוגים מיוחד. כיזם לשעבר אני מלא הערכה וכבוד לטכנולוגיה ולחברות הללו שמשנות את המציאות.  אבל  צריך להבטיח שלא נגיע לריכוזיות גם בתחום מנועי החיפוש והשליטה על התוכן בישראל.

חוק היוצרים הנוכחי הוא מימי המנדט. החוק החדש פותח את עולם התוכן המכוון וקובע בצורה ברורה שההכנסות מתוכן ויצירה צריכות להתחלק עם בעליהן ולא להתרכז אצל גוף אחד גדול. אסור לנו להמשיך אם מדיניות כיבוי השרפות. אם לא נחוקק עכשיו את החוק, העיתונות החופשית בישראל תפגע קשות ונשאר רק עם עיתונים שנשלטים ע"י אנשי הון  על כל המשתמע מכך".
מרגלית מדגיש כי "אין בחוק דבר נגד גוגל או הצעה להגביל את מנועי החיפוש או את רשת האינטרנט או משהו שמשנה את הקשר החופשי שיש היום בין הגולש, מבקש המידע והתוכן, לבין מנוע החיפוש.
הערכות מדברות היום על כמיליארד  שקלים  הכנסות מפרסום על בסיס תוכן של חברות מנועי החיפוש. מיליארד השקלים הללו בשנה (ורק בישראל) מושגים  מפרסומות על בסיס תכנים. מי שמניע את הרשת זה יצרני התכנים, ככל שהתוכן טוב יותר, שהתמונה חזקה, שהסרטון מרגש, שהבלוג חד ומדויק יהיו יותר כניסות ועניין. מי שמניע את הרשת זכאי לקבל תגמול על עמלו.
ובמספר פשוט: אם גוגל מרוויחה 100 שקל מפרסומות על התוכן אז שיוצרו ירוויח 7 שקלים .מדובר בכמה שקלים בודדים שיעברו לצלם שהתמונה שלו עולה בגוגל או לעיתון או בלוגר שגוגל מפרסמת את הטקסט שלו. גוגל היא צינור ועליה לזכור כי היא נשענת על יוצרי התוכן"