חשדות כבדים סביב המידע המזויף ברשתות החברתיות

יום ב', 4 באפריל 2016

בחוגים מיקצועיים גובר אי האמון  באותנטיות של  ההתבטאויות והבעת דעות  תמיכה או גינוי ברשתות החברתיות.

העיתון פיננשל טיימס הבריטי פרסם באחרונה שורת הוכחות על גורמים אינטרסנטים שונים המעוותים בעזרת כוח הקלדה שכיר  אתהדעות  והממצאים המוצגים ברשת.

בין היתר מגלה העיתון כי מאות רוסים מקישים בבתשלום על המקלדות שלהם כדי להפיץ תעמולה פרו-קרמלינית באתרי המדיה החברתית. הם גם ממציאים ארועים, ניתוחים ואף מתיחות מקוונות מדי יום. האנשים האלה עובדים במה שמכונה "חוות טרולים", על שם הטרול - גולש מזרה אימה שמפיץ שנאה ושטנה ברחבי הרשת.

כתב, שביקר בחוות הטרולים שתוארה הרשמי הוא 'סוכנות חקר האינטרנט', במסגרת

הכנת כתבה לניו יורק טיימס, קובע שהרוסים הם הטרולים המאורגנים ביותר בעולם.

אבל הם אינם היחידים. ברחבי העולם נעשה שימוש מלאכותי בתשלום במדיה החברתית

כדי לעוות את הדיון הפוליטיהציבורי.

לדברי אנליסטים מאד יתכן שהגולשים ברוסיה פנימה אינם משוחכנעים מהמידע שמעלים

הטרולים לאתרי אינטרנט, אך ההטרלה עובדת באמצעות זריעת חשדות בשיחות

מקוונות. ההטרלה שופכת מים קרים על הבטחת המדיה החברתית לאפשר קשר

בין אנשים לצורך עריכת דיון פתוח.

"יתכן כי המטרה היא להפוך את האינטרנט למקור לא אמין של מידע, ולחתור תחת

אופיו הדמוקרטי".

חוות טרולים במקסיקו ובהודו פועלות באופן דומה, לדברי כתבים, אותו העיקרון

מיושם ב-GamerGate, קמפיין מקוון  נגד נשים בתעשיית משחקי הווידיאו, ועוד

הפצות "חברתיות".

גם סין מפעילה צבאות תעמולה משלה, ועוקבת אחר ההודעות שאנשים מעלים

לאינטרנט כדי לראות כיצד משתנה דעת הקהל. תומכי דאע"ש הפכו למומחים ביצירת

חשבונות אנונימיים שמשמשים להפצת תעמולה ולגיוס טרוריסטים. ברגע שחברות כמו פייסבוק וטוויטר סוגרות את החשבונות האלה, צצים חשבונות חדשים.

כשאתרי המדיה החברתית באו לעולם, נראה היה שהם אכן מעניקים לכולם את היכולת להביע את דעותיהם, ופירושו של דבר היה שמגוון רחב יותר של קולות יישמע ברשת מאשר במדיה המיינסטרימית.

אך מערכת שמאפשרת לאנשים להביע דעה באופן אנונימי, ושמקילה על ושיתוף מסרים, פגיעה מאוד למניפולציה, בייחוד מצדם של ארגונים עם כסף וכוח אדם - שלא לדבר על העובדה שהמדיה המיינסטרימית מוכנה ומזומנה לשכפל - ובעוצמה רבה יותר - את המסרים הללו

על רקע זה מומלץ לבחון בשבע עיניים את דברי התמיכה, הנאוץ,  הניוז ועוד המופצים ברשתות גם בישראל.

 

.