האם יש סיבה לקנות מוזיקה

יום ב', 2 בינואר 2017

באחרונה שוב פרצה מלחמת הכל בכל - בין ספקי המוסיקה לסוגיהם. הויכוח כרגיל הוא כספי סביב תשלומים עבור זכויות שידור, והשמעה, התחלקות בעוגת ההכנסות (אם יש) וכדומה

הויכוח החריף לאחר שהוברר כי אולי כבר אין סיבה לקנות מוזיקה.

תעשיית המוזיקה סיימה את שנת 2016 עם צניחה במכירות הדיגיטליות ועלייה משמעותית בשימוש בסטרימינג. מה הן ההשפעות על שוק המוזיקה והרגלי ההאזנה?

בסוף שנת 2016 תעשיית המוזיקה מסובכת עם עצמה: מכירות הדיסקים הובסו בידי הורדות המוזיקה הדיגיטלית, ואלה בתורן צנחו השנה בעקבות נהירת הקהל למודל של האזנה למוזיקה בסטרימינג. הנתונים העדכניים מדווחים על 100 מיליון איש שמשלמים עבור מינוי לשירות מוזיקה בסטרימינג ועל מאות מיליוני משתמשים נוספים שמאזינים לסטרימינג בחינם תמורת חשיפה לפרסומות.

פלטפורמות המוזיקה מאפשרות פילוח מדויק של נתוני ההאזנה. להבדיל מקניית אלבום, פיזי או דיגיטלי, נתונים שנאספים מאפל מיוזיק או מיוטיוב חושפים לאילו שירים משתמשים הקשיבו ואפילו אם קטעו את ההאזנה באמצע. התוצאה היא שחרור המאזינים מחסדי עורכי המוזיקה בתחנות הרדיו ומטעמם של מבקרי המוזיקה ומעניקי הפרסים בכל הקשור לגילויים חדשים.

"כלכליסט" מציין כי הערך המוסף העיקרי שמעניקים שירותי הסטרימינג למשתמשים הוא רשימות ההאזנה המשוכללות שהם מפתחים.

שלא במפתיע, הרשימה הפופולארית ביותר בספוטיפיי היא של "מיטב להיטי היום". אך שירותי הסטרימינג מפתחים כלים מתקדמים נוספים שחושפים את המשתמשים למוזיקה חדשה, בעוד שחברות תקליטים ממשיכות להיאבק על הכנסת שירים לרשימות ההאזנה.