מה מלמד עלינו דוח בזק

יום א', 11 בדצמבר 2016

רשתות חברתיות 
כ- 90% מאתנו פעילים בוואטסאפ. מדובר בנתון חדירה מדהים בכל קנה מידה. הסנאפצ'ט נשאר זירת הנוער וממשיך לצמוח, כאשר כ-50% מבני הנוער פעילים בו, זאת לעומת 10% בלבד מהמבוגרים. כמו כן, רבע מבני הנוער מעלים באופן קבוע סרטונים ליוטיוב וגם חולמים להיות כוכבים ברשת, כאשר musicallyהיא הרשת החברתית החדשה עם חדירה של 14%.  
אחד הצדדים הפחות יפים של המדיה החברתית הוא תחום השיימינג. בשנת 2016 נרשמה עלייה ברמת החשיפה לשיימינג ברשת, כאשר כ-70% מהגולשים נחשפו לשיימינג. מדובר בעלייה של עשרה אחוזים לעומת השנה הקודמת.
ומה אנחנו עושים עם הפוסטים או התמונות המכילות שיימינג?
33% ענו שהם לא עושים כלום, ו- 22% אפילו הכריזו שהם מוחקים מיד, אבל יש מי שמדבר על זה או מעביר את זה הלאה: 12% מדברים על זה ו-13% מעבירים הלאה ברשתות. לידיעת ההורים: כמעט שליש מבני הנוער חוו בעצמם או מכירים אישית מישהו שעבר שיימינג ברשת, כאשר 14% מתוכם העידו על עצמם שהם בעצמם הקורבן של השיימינג.
"האם יצא לך בתקופה האחרונה לראות תמונות מביכות או תמונות עירום של מפורסמים שהועברו ברשת?" על השאלה הזו ענו בחיוב הרבה יותר גברים ובני נוער מאשר נשים או בנות: 38% בנים לעומת 8% בנות, ואצל המבוגרים 34% גברים לעומת 25% נשים. גם מבחינת שיתוף תמונות מסוג אלו, המספרים מדברים על כך שהנוער רץ לספר לחבר'ה, המבוגרים משתדלים להיות אחראיים והתקשורת לא מפסיקה לדבר על זה. ולראיה: 53% מהמבוגרים מוחקים מיד,  בעוד שאחוז דומה מהנוער מדברים על זה.
לא הכל שלילי ברשת: הרשתות החברתיות משמשות גם כפלטפורמה של עזרה הדדית, כאשר כ-85% מהגולשים נחשפו לבקשות לעזרה כמו עזרה כלכלית, רפואית או אימוץ חיות.


פרטיות ובטחון אישי ברשת?
נתון חדש ומטריד מדבר על כך של-1 מ-5 מאיתנו פרצו למייל, לפייסבוק או לחשבונות דיגיטליים אחרים. למרות העלייה בחשיפה לשיימינג ובמספרם העולה של הפריצות לחשבונות הדיגיטלים, עולה מהדוח כי יותר ממחצית מהנוער עדיין שומר תמונות מביכות בסמארטפון, לעומת 7% בלבד מבני החמישים וחמש ומעלה.
לגבי הגדרות הפרטיות בפרופיל הפייסבוק שלנו, עולה מהדוח כי, הצעירים נזהרים בפייסבוק, מבוגרים הרבה פחות: 8% מבני הנוער לעומת 52% מבני ה55 ומעלה לא שינו את הגדרות הפרטיות שלהם.
 
 
לאחרונה אושר בקריאה טרומית "חוק הפורנו",  במסגרתו יחויבו ספקיות האינטרנט לחסום לגולשים אתרי פורנו. מהדוח עולה כי, 59% מהגברים נגד החוק, כלומר מעוניינים להמשיך להנות מגישה חופשית לאתרי פורנו, זאת לעומת, 32% בלבד מהנשים.
זוגיות ומשפחה
מסתבר שהאהבה פורחת באינטרנט, כאשר 38% מהגולשים הכירו את בן או בת זוגם הנוכחיים ברשת, זאת לעומת 32% בשנת 2014, עלייה של כ-19% בשנתיים בלבד  אם כבר מצאנו אהבה, איך מתחזקים אותה בעידן הדיגיטלי? 77% מאתנו חושבים שבגלל הסמארטפונים והאינטרנט אנחנו לא מדברים מספיק עם האנשים שהכי קרובים אלינו.
ומה לגבי הילדים שלנו?
כ-60% מההורים לילדים עד גיל 13 עוקבים אחרי פעילות הילדים שלהם בוואטסאפ - כלומר מחטטים להם בהודעות. חוץ מוואטסאפ, איפה עוד אנחנו חושבים שהילדים הקטנים שלנו גולשים: 51% מהגולשים ציינו שהילדים שלהם רואים וידאו ביוטיוב, 43% משוחחים עם חברים, 20% נעזרים ברשת לצרכי לימודים ו- 11% גולשים בפייסבוק. בכל מקרה ישנה השנה עלייה משמעותית באחוז הילדים המשתמשים באינטרנט.
הילדים בעיקר רואים סרטים וסדרות ברשת, אבל ההורים שלהם דווקא מפחדים מפייסבוק ואינסטגרם: 49% מההורים לילדים בגילאי 6-13 אוסרים על הילדים להוריד אפליקציות. הרוב אוסרים על אינסטגרם ופייסבוק ושליש גם על וואטסאפ.


אפליקציות וסמארטפונים:
אנחנו אמנם שומעים כל הזמן על עוד ועוד אפליקציות חדשות שיצאו לשוק, אבל תופתעו לגלות שהשנה דווקא הורדנו הרבה פחות אפליקציות מאשר בשנתיים הקודמות. שימו לב: ב-2016 הורדנו רק 11 אפליקציות חדשות בממוצע לעומת 32 אפליקציות חדשות שהורדנו בשנת 2014, נפילה של כ-66%.
נחזור לשליט הבלתי מעורער של חיינו – הוואטסאפ – כמה מאתנו מאסו בריבוי הקבוצות שאנחנו חברים בהן (ושאי אפשר להשתיק אותן באמת בלי לעזוב בהפגנתיות) למעלה מרבע מהמשתמשים הביעו רצון לנטוש את הקבוצה של גן הילדים של הילד או מקום העבודה. בעתיד הלא רחוק, הילדים שלנו כבר לא יטרחו בכלל לכתוב, אפילו הודעת טקסט. מהדוח עולה כי בשנת 2016 כמעט חצי מהנוער עד גיל 18 העדיף לשלוח הודעות קוליות במקום הודעות טקסט. מה בני הנוער בכל זאת אוהבים להקליד? מסתבר שאימוג'ים, כאשר למעלה ממחצית מבני הנוער מוסיפים אימוג'י כמעט בכל הודעה שהם שולחים. כשהם כבר מתקשרים עם החברים שלהם, 62% מהנוער בישראל מעדיף שיחות וידאו.
ואם כבר מדברים על וידאו, אי אפשר שלא להתייחס למציאות המדומה. בעוד כמה שנים, יתכן ובני הנוער לא יצאו כלל מהבית כי כבר כיום שליש מהם נוהגים לשחק במציאות מדומה, כולל המשקפיים המצחיקים.
תיירות וקניות ברשת
וממציאות מדומה לחופשה אמיתית: מסתבר שגם כשאנחנו יוצאים לחופשה, למלא מצברים ולהתנתק אנחנו לא מסוגלים להתנתק באמת. רובנו מעדיפים לרכוש חבילות גלישה על פני חבילת שיחות. נתון נוסף מראה שכשאנחנו כבר גולשים בחו"ל אנחנו בכל מקרה מעדיפים שזה יהיה בחינם, כאשר 78% מחפשים נקודות וויפיי חינמיות לפני שגולשים בחו"ל.
אז אולי לא לכולנו מתאפשר לקפוץ לסיבוב קניות בחו"ל מדי חודש, אבל כן הפסקנו לחשוש מרכישות אונליין: אין ספק שזו הייתה השנה של אתרי הקניות הסיניים(chaina buy, alibaba). כ-80% מאתנו ביצעו קניות ברשת בשנת 2016, כאשר 42% קנו לפחות מוצר אחד באתרי קניות בחו"ל, לעומת 32% בשנה שעברה. אבל חשוב לציין שהרוב עדיין מעדיפים לרכוש באתרים ישראלים (65%).  
 
 
תם עידן הצפייה בלייב 
תוצאות הדוח לגבי הרגלי הצפייה שלנו במדורת השבט, הלא היא הטלוויזיה, מוכיחים שרק 10% מדור העתיד, כלומר מבני ה-34 ומטה מקפידים לצפות בטלוויזיה בזמן אמת בעוד שלמעלה מ- 40% צורכים את התוכן הטלוויזיוני בזמנם החופשי לפי בחירתם. נתון נוסף המוכיח עד כמה התרחקנו מהסלון מראה כי 75% מהנוער, צורך תוכן וידאו באמצעות הסמארטפון. ורק 29% מהם עדיין צופים במסך הגדול. עם זאת, חדשות ותוכניות ריאליטי אנחנו עדיין צופים בלייב. נתון זה מתייחס לכלל האוכלוסייה.
נתון מעניין נוסף העולה מהדוח מורה על כך שהצפייה הישירה הפכה לנורמה כאשר 30% מהגולשים משתמשים בתוכנות סטרימינג פירטיות, ול-8% אפילו אין טלוויזיה רב ערוצית. כשליש מהגולשים צורכים את הסדרות והסרטים האהובים עליהם מהמחשב או מהנייד ואין להם שום עניין בלוח השידורים. שאלה נוספת שנשאלה בנושא ביקשה לברר האם בזמן הצפייה בטלוויזיה, אנחנו מקדישים את כל תשומת לבנו למה שקורה על המרקע? מסתבר  שמחצית מהצופים גולשים תוך כדי בטלפון הנייד, שליש מדברים בטלפון וזה נכון במיוחד לגבי הצעירים עד גיל 18.