מוסרי מידע אישי לא מודעים לזכויותיהם

יום ב', 15 ביוני 2015

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

מחקר  חדש שבוצע על ידי בית ספר אננברג לתקשורת של אוניברסיטת פנסילבניה  מגלה בורות  ואי ידיעה לגבי השאלות של מה מותר לחשוף עלי  מהידע שאני מוסר לחברות הרשת? למי הוא נמכר? ואיזה מידע אני רשאי לקבל?

כותרת המחקר אומרת: "איך משווקים מוצרים ומידע בסילוף והטעיית הצרכנים אמריקאים ופתיחתם לניצול".

הסבר: רוב האמריקנים התפתו לויתור על הנתונים האישיים שלהם - וזו הסיבה שחברות שונות מנצלות את הידע שאספו.

"אנחנו אומרים לעצמנו שאנחנו נותנים את הנתונים האישיים כדי לקבל הנחות בתמורה. אך הסקר מגלה כי אנחנו לא באמת מאמינים שאנחנו מקבלים עסקה הוגנת.

המחקר מסביר: "מצב החשיפה האישית מתקבל כאשר אדם מאמין שתוצאת מסירת מידע אישי היא בלתי נמנעת ומרגיש חסר אונים לעצור את זה. האמריקנים מאמינים שזה חסר תועלת לקבוע לעקוב ולנהל מה שחברות יכולות ללמוד עליהם."

כראיה, החוקרים גילו כי יותר ממחצית מהנשאלים אמרה שהם לא רוצים לאבד את השליטה על המידע שלהם, אבל זה פשוט מאוחר מדי לעשות משהו בקשר לזה.

המחקר מאשים את המשווקים: "על ידי מצג שווא משווקים (כמו גוגל אמזון ואחרים) מסבירים מדיניות הצדקות שווא לאיסוף ושימוש בכל מיני נתונים של הצרכן לעתים קרובות בדרכים שהציבור ממתנגד להן."

החוקרים מתבססים על סקר בקרב  1506 אמריקאים בגילאי 18 ומעלה. הם מתארים אותם כמדגם "מייצג" ואמרו שהוא מורכב אנשים שמשתמשים באינטרנט או בדואר אלקטרוני "לפחות מדי פעם."

91 אחוזים סברו כי החליפין הנוכחיים של נתונים כדי לקבל כביכול הנחות  אינם הוגנים. אך חלק ניכר השלימו עם כך.  "זה הוגן שחנות מקוונת או פיזית רוצה לדעת ולפקח על מה שאני עושה באינטרנט כשאני שם,  בתמורה שנתנו לי להשתמש באינטרנט האלחוטי של החנות, או Wi-Fi, ללא תשלום."

אחרים סקפטים: "זה בסדר אם חנות שבה אני קונה משתמשת במידע עליי כדי ליצור תמונה שלי שמשפרת את השירותים שהם מספקים לי."

בעיקר המחקר חשף  כמה אנשים לא מודעים למה שקורה עם הנתונים שלהם. לדוגמא, 69 אחוזים לא ידעו "כי בית מרקחת כמו גם גופי שיווק אחרים לא צריכים לקבל את רשותו של אדם למכור מידע עליו ועל התרופות הנמכרות ללא מרשם, שהלקוח קונה באופן חוקי".