מחקר משבח התרומה ההיסטורית של המחשוב לבלימת האינפלציה

יום ב', 29 באוגוסט 2016

רבים תוהים לסיבות האינפלציה הנמוכה בארצות המערב.

מחקר שנערך בגרמניה משיב לסוגיה זו.

המחקר מציין כי התפתחות טכנולוגית מואצת גורמת להתייעלות של תהליכי פיתוח וייצור. טכנולוגיות אינטרנט תעשייתי, רובוטים, הדפסת תלת ממד ובינה מלאכותית - כולן מגבירות פריון ומוזילות עלויות, בין היתר על-ידי חיסכון בכוח אדם. לפי הסקר שנערך בקרב חברות תעשייה בגרמניה, החברות מצפות להוזלת עלויות הייצור של כ-3% בממוצע בשנה הודות להכנסת טכנולוגיית אינטרנט תעשייתי לתהליכי הייצור והשיווק.

מחירי מוצרי הטכנולוגיה לצרכנים וליצרנים יורדים במהירות. בשנים 2006-2016 מחירי הטלוויזיות בארה"ב הוזלו ב-86% והמחשבים ב-60%. מדד המחירים ליצרן של מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים ירד ב-20% יותר מאשר המדד הכולל של המחירים ליצרן. מחשבים, שרתים וציוד אלקטרוני אחר שמשמש בתהליכי הייצור, זולים היום בהרבה ומובילים להוזלת המוצרים הסופיים.

צוין כי מדידת מחיר של מוצר טכנולוגיה חייבת להתחשב בשיפור באיכות הטכנולוגית של המוצר. אם, לדוגמה, יוצא לשוק מחשב משודרג שבכל הפרמטרים הטכנולוגיים עולה פי 2 על המחשב שיוצר לפני שנה ונמכר במחיר זהה, מחירי המחשב החדש במדידת מדד המחירים אמורים לרדת בחצי. בפועל, זו משימה מורכבת מאוד.

נתח קניות הצרכנים באינטרנט מסך הקניות שלהם בארה"ב עולה במהירות אך עדיין מהווה רק כ-8%, לכאורה מעט מכדי להשפיע מהותית על המחירים בחנויות הרגילות. בפועל, השפעת המסחר האלקטרוני על המחירים גדולה הרבה יותר ממה שמשתקף במשקל הרכישות באינטרנט. למעשה, האינטרנט מהווה גורם שקובע מחירים גם בחנויות הפיזיות. לפי מחקר של חברת דלויט ב-2015, 64% מהרכישות בחנויות הרגילות הושפעו מהרשת. הצרכנים משווים מחירים, אוספים מידע מהאינטרנט ובאים לעשות קניות מוכנים מראש. יש לציין שבסקר דומה, שנערך רק שלוש שנים לפני כן, התוצאה הייתה 12% בלבד.

כינוס למסך אחד

מסחר אלקטרוני הפך כל שוק מקומי לגלובלי. כשמצביעים על הגברת התחרותיות שמובילה להוזלת המחירים, לא מדובר רק בשינויים רגולטוריים, אלא בעיקר בעובדה שכל השוק העולמי מתכנס כעת למסך אחד. החנות המקומית לא מתחרה יותר רק עם העסקים באותה מדינה, אלא מושפעת מרמת המחירים בעולם. שליטת המוכרים או היצרנים על רמת המחירים של תוצרתם בתנאים של תחרות גלובלית וצרכן מודע הרבה יותר, הפכה לחלשה הרבה יותר מבעבר.

עלויות תחזוק החנות האלקטרונית גם נמוכות יותר מהחנות הרגילה. היא לא צריכה עיצוב ותחזוקה קפדנים ויקרים, לא שכירת נכס יקר בקניון או ברחוב מרכזי. חנות אלקטרונית מחזיקה פחות עובדים מחנות רגילה. כתוצאה מעלויות נמוכות יותר, גם המחירים שלה נמוכים יותר. המחירים בחנויות אונליין בארה"ב עלו בחמש השנים האחרונות ב-11% פחות מאשר המחירים במסחר הקמעונאי הרגיל.

בנוסף, טכנולוגיה מאפשרת להוריד חסמי כניסה לחברות קטנות. פלטפורמות כמו Amazonו-Ebayמאפשרות לחברות קטנות להציע מוצריהן בכל העולם, אופציה שקודם הייתה פתוחה רק לחברות גלובליות.

תהליכים אלה לא פסחו על ישראל. צריכת הישראלים בחו"ל, שכוללת גם קניות באינטרנט וגם קניות הנעשות בזמן שהייה בחו"ל, עלתה בשנתיים האחרונות ב-28% לעומת גידול של 8% בצריכה המקומית.