מלחמת חברות הזמנת מונית

יום ה', 14 באוגוסט 2014

בשעה שבישראל עדיין מתווכחים בעלי ומפעילי המוניות  על היעילות ורמת השירות של "גט טקסי" יוצאת חברה זו לגיוס כספים במגמה להיות שחקן בולט בשוק הבינלאומי.

שירות המוניות הישראלי פועל לגייס 150 מיליון דולר, בהשתתפות קרן אקסס של לן בלווטניק שכבר השקיעה בחברה בסיבוב הגיוסים הקודם. אלא שלדעת אנליסטים סכום זה לא יספיק לה בתחרות מול אובר האמריקאית ששולטת ביד רמה בניו יורק, השוק הגדול בעולם בתחום ההסעות ושער הכניסה לשוק האמריקאי כולו


 

מנכ"ל גט טקסי שחר וייזר
מנכ"ל גט טקסי שחר וייזר צילום: נמרוד מאי

 

עד כה בלטה גט טקסי בהצלחה בישראל וברוסיה, אך כעת עם הגיוס החדש היא ככל הנראה מתכוונת להסתער על השוק החשוב ביותר בתחום - השוק האמריקאי, ש?50% מתוכו מתנהל בעיר ניו יורק. אלא שבניו יורק קיימת  חברה ענקית ששולטת בעיר ביד רמה: אובר (Uber) האמריקאית. הישראלים מבינים שכיבוש ניו יורק כמעט בלתי אפשרי אך מבקשים להשיג בעיר נתח שוק משמעותי. גודלו של השוק הניו יורקי והיותו סמן מוביל שדריסת רגל בו יקלו משמעותית על החדירה לערים נוספות בארה"ב שילכו בעקבותיו.

אובר היא השחקנית הגדולה בעולם בשוק האפליקציות להסעות ומוניות והיא פעילה כיום ב?162 ערים ב?43 מדינות. על פי הערכות, שווייה עומד על כ?18 מיליארד דולר.

עוד יש לגט טקסי תחרות נוספת בניו יורק: חברת ליפט (Lyft) שהחלה את דרכה בסן פרנסיסקו והתפרסה מאז ל?67 ערים שונות בארה"ב.

במסגרת המאבק בין החברות  עם כניסתה הקרבה של אובר לשוק המקומי, מדווחת גט טקסי על תרגילים שעובדי אובר עושים על מנת "לגנוב" ממנה נהגים. מעבר לכך, כחלק מהמלחמה בין החברות הן חותכות מחירים ומפריעות לנהגים אלה של אלה בערים שבהן הן פועלות בו?זמנית.

 

מנכ"ל אובר טרביס קלניק
מנכ"ל אובר טרביס קלניק צילום: בלומברג

 

שלוש החברות מציעות ללקוחות שירות דומה של הזמנת רכב שיסיע אותם מנקודה לנקודה בצורה נוחה ומהירה דרך הסמארטפון או המחשב, כאשר ההבדל המרכזי ביניהן הוא בשיווק - בעוד אובר היתה במקור שירות הסעות ברכבים מפוארים יחסית כיום היא מספקת גם שירות גם ללקוחות "רגילים" וליפט מזוהה כחברה שעל רכביה מתנוסס שפם ורוד ונהגיה אמורים להיות נחמדים מהרגיל לנוסעים.