נמשך בזבוז כוח אדם בממשלה

יום ד', 18 בנובמבר 2015

 המשרד עם השירות הגרוע ביותר - משרד הבריאות   #   כמו כן, נרשמה הידרדרות ברמת השירות: במשרד התחבורה ובמערכת בתי המשפט      

 

לרפורמות של משרד הבריאות השפעה מועטה על ההערכה של המגזר העסקי את איכות השירות שמספק משרד הבריאות לעסקים, לעומת זאת, הנהלת משרד הכלכלה זוכה להערכה בקרב העסקים, ברבעון השלישי של 2015, המדרגים את משרד הכלכלה במקום הראשון במדד הביורוקרטיה.  

מסיכום הרבעון השלישי לשנת 2015 של מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ, עולה כי הביורוקרטיה ממשיכה להיות גבוהה באופן כללי וכי לא מסתמנים מהלכים אשר צפויים לצמצם אותה. מדד הביורוקרטיה עמד ברבעון זה על 6.85. בין המשרדים הנמדדים נצפו שינויים לאורך השנה: ירידה באיכות השירות של מערכת בתי המשפט ומשרד הבריאות ועליה באיכות השירות של משרדי הכלכלה, האוצר (רשות המסים) והביטוח הלאומי.

בשיעור הגבוה ביותר שנרשם ב-15 השנים האחרונות. מהנתונים עולה בנוסף כי החל משנת 2009 ועד לשנת 2014 , רשם המגזר הציבורי גידול של כ- 4% מדי שנה (פרט לשנת 2012, בה נוספו כל החיילים למדידה), גידול של עשרות אלפי עובדים מדי שנה. 

ציון של 6.87. בשנת 2014 השיפור בבירוקרטיה לא נשמר והמדד ירד חזרה לציון של 6.73. בשנת 2015 עד כה ציון המדד עומד על 6.82 כאשר מרבית המשרדים מציגים יציבות או שיפור קל בשירות. למרות נקודת האור, ציוני המדד עדיין אינם משביעי רצון.

 

מי המשרד הכי ביורוקרטי? 

1.        במקום הראשון - משרד הכלכלה (התמ"ת לשעבר)  שמנכ"לועמית לנג, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי במסגרת המדד (ציון 7.23). לאחר שני רבעונים בהם השירות היה פחות טוב ברבעון האחרון המשרד עולה לציון מעל 7 וחוזר להוביל את רשימת המשרדים כמשרד שמעניק לעסקים את השירות הטוב ביותר מבין המשרדים הנמדדים.

 

2.        מקום שני - משרד האוצר שמנכ"לו שי באב"ד נכנס רק לאחרונה לתפקיד, עם ציון מדד של 7.18. מתחילת 2015 המשרד מציג חוסר יציבות בשירות ויש לקוות שהמנכ"ל החדש יעשה סדר ויפעל לקידום ושיפור השירות לעסקים ויצמצם את הפגיעה בעסקים. יצוין כי עיקר הבדיקה במשרד זה נעשית על רשות המסים.

 

3.        מקום שלישי -משרד התחבורה שמנכ"לו הוא עוזי יצחקי, המשרד שומר על רמת שירות יציבה מתחילת השנה (7.02 ברבעון זה). איכות הפתרונות שהמשרד מספק מקדמת את חוויית השירות (7.23). בנוסף, זמני הטיפול הנוחים יחסית- הפער בין הזמן הסביר לטיפול בפניה לזמן הטיפול בפועל עומד על כשבועיים בלבד.

 

4.       מקום רביעי -מערכת בתי המשפט שמנהלה הוא השופט מיכאל שפיצר, עם ציון מדד של 6.95. הסחבת של המערכת ממשיכה לפגוע בשירות לעסקים, בעלי העסקים מדרגים נמוך את הזמינות של הנציגים וזמני התהליכים. עם זאת, בנושאי יחס ומקצועיות ציונים מעל 7 המקדמים את שביעות רצון בעלי העסקים.

 

5.        מקום חמישי - הביטוח הלאומי שמנכ"לו שלמה מור יוסף, עם ציון מדד של 6.94. הביטוח הלאומי מציג שיפור בשירות לאחר מספר רבעונים של יציבות. בעלי העסקים מלינים על זמינות נציגי המוסד ועל זמני טיפול ארוכים פי 5 מהזמן הסביר לטיפול (זמן סביר לטיפול בפניות הינו 1.53 שבועות בעוד זמן הטיפול בפועל אורך קרוב לחודשיים.

 

6.        מקום שישי - משרד הפנים שמנכ"לו אורנה הוזמן-בכור, בפער מהמקום החמישי נמצא משרד הפנים שמעניק לבעלי העסקים שירות ארוך ולא מספיק מקצועיף בנוסף לנציגי המשרד שאינם זמינים לעסקים- ציון מדד עומד על 6.51 בלבד. 45% מבעלי העסקים טוענים כי השירות של המשרד פוגע בעסקיהם.

 

7.        מקום שביעי ואחרון - משרד הבריאות  שמנכ"לו משה בר סימן טוב נכנס הקיץ לתפקיד. המנכ"ל החדש מקבל לידיו משרד עם ציון מדד של 6.15 מהנמוכים שנראו לאורך שנות המדד. העסקים מלינים בעיקר על זמני תהליך ארוכים המגיעים עד 11 שבועות וחצי, כאשר משך הזמן הנתפס כסביר לטיפול בפניות עומד על פחות משלושה שבועות (2.7).

באיגוד מציינים כי בשנת 2016 יתווסף למדד - המשרד לביטחון פנים , שהפך להיות בעל חשיבות של רבה לפעילות המגזר העסקי.

איזה משרד מבזבז הכי הרבה זמן?

"מדד הביורוקרטיה" מגלה כי נושא הסחבת וזמן הטיפול הם גורם הביורוקרטיה העיקרי. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפניות הינו פחות משלושה שבועות (2.42 שבועות בממוצע), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על קרוב לשבעה שבועות (6.59).

 

נתוני המדד מעלים כי במשרד הבריאות זמן הטיפול הממוצע בפניות ארוך ועומד בממוצע על 11.62 שבועות. זמן הטיפול הנתפס כסביר עומד על 2.7 שבועות בלבד. הפער בין שניהם גבוה מאד ועומד על מעל חודשיים (8.92 שבועות). יותר ממחצית מהפונים למשרד כ-55% חשים כי הביורוקרטיה במשרד פוגעת בעסקיהם במידה רבה או רבה מאוד, האחוז הגבוה ביותר מבין המשרדים הנבחנים במדד.

 

בפניות לביטוח לאומי בעלי העסקים מצפים לזמן טיפול קצר של כשבוע וחצי בלבד (1.53 שבועות). בפועל מדווחים בעלי העסקים על זמני טיפול ארוכים פי 6, המגיעים בממוצע עד קרוב לשמונה שבועות. כ-37% מבעלי העסקים מלינים כי הביורוקרטיה של המוסד פוגעת בעסקיהם.

 

במשרד הכלכלה משך הטיפול הממוצע אורך 7.33 שבועות, בעוד הזמן הנתפס כסביר עומד על 2.57. פער של כארבע וחצי שבועות בין זמן הטיפול בפועל לזמן הנתפס כסביר. כ- 30% מבעלי העסקים מרגישים כי הביורוקרטיה של המוסד פוגעת בעסקיהם.

 

הטיפול של מערכת בתי המשפט (שירות המזכירות בלבד) עומד על זמן ממוצע של 6.79 שבועות לפנייה. במגזר העסקי סבורים כי זמן זה ארוך פי 4 מהזמן הסביר לטיפול בפניות שהינו כשבועיים וחצי. כ- 29% מבעלי העסקים אומרים כי הביורוקרטיה של המוסד פוגעת בעסקיהם.

 

במשרד הפנים,משך הטיפול הממוצע אורך כ- 6.66 שבועות בעוד הזמן הסביר לטיפול עומד על 3.08 שבועות, פער של כשלושה שבועות וחצי. כ-42% מבעלי העסקים הפונים למשרד חשים כי הביורוקרטיה פוגעת בעסקיהם.

 

במשרד האוצר זמן הטיפול בפועל התקצר ועומד על 2.44 שבועות לעומת 1.01 שבועות שהינו הזמן הנתפס כסביר, פער של כשבוע וחצי בלבד. עדיין כשליש מבעלי העסקים חשים כי הביורוקרטיה של משרד זה  פוגעת בעסקיהם.

 

משרד התחבורה מעניק את הטיפול הכי יעיל בפניות בעלי העסקים -זמן הטיפול בפועל עומד על 3.44 שבועות לעומת 3.64 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים. משך הטיפול קצר ממשך הזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים. כ-...% מבעלי העסקים הפונים למשרד חשים כי הביורוקרטיה פוגעת בעסקיהם.