סינגפור חודרת לתודעה הישראלית

יום ג', 24 באפריל 2012

סינגפור, מדינת אי הממוקמת בנקודה הדרומית של חצי האי המלאי, הינה סיפור הצלחה מדיני ונס כלכלי בעלת קשרים הדוקים עם ישראל.

החל עם עצמאותה ב 1965, עברה סינגפור במהירות רבה מהעולם השלישי לעולם המפותח והצליחה לבנות מערכת כלכלית משגשגת ומפותחת ביותר בעלת שוק חופשי וכלכלה פתוחה, תחרותית ויעילה החפה לחלוטין משחיתות. סינגפור מדורגת בצמרת העולמית כמדינה עם שיעורי השחיתות הנמוכים ביותר בעולם (ע"פ Transparency International).

כלכלת סינגפור הנכללת בקבוצת 'כלכלות הנמרים' (4 מדינות אסיה המפותחות, סינגפור, טייוואן, דר' קוריאה והונג קונג) מתאפיינת ככלל, ביציבות מחירים ומשיעור תמ"ג מהגבוהים בעולם המפותח, גבוה אף הרבה יותר ממרבית המדינות המפותחות באסיה ובעולם לאחר שב 2011 עמד התוצר על כ 60 אלף דולר לנפש. ב 2011 סינגפור גם נבחרה למקום השני במדד התחרותיות הגלובלי של מכון המחקר IMD בשוויץ (World Competitive yearbook לאחר שב 2010 דורגה במקום הראשון), ונבחרת שנה אחר שנה כמקום הטוב והנוח ביותר לעשות בו עסקים באסיה.

על אף ממדיה הזעירים של המדינה יש לה מעמד חשוב ומרכזי בכלכלה העולמית ממגוון של סיבות שהיו ידועות לאיש העסקים וליצואנים הישראלים כמעט מקדמת דנה (בהן היותה מרכז פיננסי גלובאלי, מרכז סחר היסטורי גלובאלי וספציפית בעלת קשר הדוק צבאי וביטחוני עם ישראל שהחל מיד עם הקמתה ב 1965, נוסף על כך שיש לה מאפיינים וקווי דמיון רבים עם ישראל לאור מבנה האוכלוסייה והמיקום הגיאופוליטי בדר' מז' אסיה לעומת ישראל במזה"ת).

אבל אם כל אלה היו ידועים אז מה קורה באחרונה שסינגפור חודרת לתודעה הציבורית הישראלית ...?

קו הרקיע של סינגפור

בחודש פברואר התקיים גמר תוכנית הראליטי של המרוץ למיליון (The Amazing Race). תוכנית הראליטי המפורסמת שצברה לה מעריצים בארץ ובעולם ובנויה על פורמט אמריקאי של זוגות שונים מאוד האחד מהשני המתמודדים במשימות שונות ע"פ מדינות ויבשות, עד שהזוג האחרון מגיע למקום הראשון וזוכה ב.. מיליון ? (בראליטי הישראלי). ע"פ כ 30 פרקי הסדרה ביקרו ורצו המתמודדים והזוכות הישראלים במספר יבשות ומדינות כשהשיא כמובן היה שייך לביקור באסיה (בהם סין, סרי לנקה, תאילנד וסינגפור). פרק הסיום בו הוכרזו הזוכים (הזוכות) – התקיים בסינגפור, פרק בין כשעה וחצי כלל צילומים של אתרים נבחרים במדינה בהם שדרות אורצ'רד המרכזי והעמוס בקניונים ובמותגים בינלאומיים, הגנים הבוטניים והגלגל הענק (Singapore Flyer), אולם גולת הכותרת... תחת הכותרת של השמים הם הגבול התקיים במלון (אם אפשר לקרוא למתחם העצום שבבעלותם של שלדון ומרים אדלסון) הMarina Bay Sands  העצום, הסמל הכלכלי לעוצמתה של המדינה. המתמודדים רצו, וקפצו, ירקו אש וקפצו בנג'י, ובעיקר חצו את המלון לאורכו ורוחבו, מקומת הכניסה לקומת ה Sky Park במרומי המגדלים המחוברים מהם נשקף הנוף המרשים של המרכז הפיננסי של המדינה. בסיומה הוכרזו הזוכות במרוץ (אינה ברודר ו בר בן וקיל) שזכו בסכום הצנוע של מיליון ש"ח.

אבל זו לא הייתה הזכייה היחידה שמשקשרת את סינגפור וישראל בחודשים האחרון, והבאה אחריה הסתכמה בהרבה יותר ממיליון שקלים בודדים שהווה תוצאה של מספר חודשי ריצות מסביב לגלובוס:

בתחילת מרץ הודיעה ענקית הטלקום: סינגפור טלקום (SingTel) לבורסה המקומית של סינגפור הודיעה על רכישת הסטארט-אפ הישראלי אמובי(Amobee) תמורת 321 מיליון דולר במזומן. אמובי,שהוקמה ב-2005, מפתחת פתרונות לניהול פרסומות וקמפיינים ברשת הסלולרית. בחברה הושקעו לאורך הדרך כ-54 מיליון דולר בעיקר מקרנות הון סיכום ישראליות ואמריקאיות וכן מהחברות סיסקו, וודאפון וטלפוניקה.

אמובי, הוקמה על-ידי שלושה יזמים ישראלים: זוהר לבקוביץ', גיל שולמן ושאול רורקה, מנוהלת מעמק הסיליקון, ומחזיקה מרכז מו"פ בישראל. התוכנה שפיתחה החברה מאפשרת להתאים פרסומות שרלבנטיות למשתמש בכל מדיה סלולרית, כגון סרטוני וידיאו, הודעות מולטימדיה, משחקים ומסרונים והודעות טקסט-סמס (אמובי נבחרה לחברת הסטארט-אפ המבטיח של ישראל בשנת 2008).

הערה חשובה ולמען הגילוי הנאות: לכותב, המכהן כנספח המסחרי בסינגפור היו יד ורגל בתהליך שנמשך שנה שהוביל לרכישת Amobee ע"י תאגיד התקשורת SingTel היות והנספחות המסחרית הייתה זו שיזמה ותיאמה את ביקורם של נציגי תאגיד סינגטל בארץ עוד התחיל בתחילת שנת 2011, קשר שהתחיל ומאז הלך והבשיל לידי הרכישה הגדולה ביות אי פעם של חברה (סטארט-אפ) ישראלי ע"י תאגיד טלקום מרכזי סינגפורי.

על אף שתעשיית ההי טק הישראלית רגילה לרכישות ולאקזיטים בהיקפים מרשימים מעין אלה, מעטות הן העסקאות שבהן שותפות חברות ממדינות ותאגידים מאסיה, מרבית הרכישות הן של תאגידים אירופאיים ובעיקר אמריקאים בהם מייקרוסופט, אינטל, אפלייד מטיריאלס,IBM  ואחרים שרכשו כל אחת בתורה עשרות סטארט-אפים ישראלים במרוצת השנים.

אולם הכלכלה הגלובלית מתאפיינת בשיווי משקל שהולך ונוטה למזרח ולמדינות באסיה ובסינגטל הסינגפורית מבינים זאת היטב. להבנתם, שוק הפרסום הסלולרי הוא בעל פוטנציאל עצום להכנסות מקרב מנויי החברה המסתכמים בכ 450 מיליון מנויים המתפרסים על פני מספר מדינות בהם: אינדונזיה, תאילנד, פקיסטן ואוסטרליה (כולל בעלות מלאה על אופוטוס האוסטרלית, ובעלות חלקית על המפעיל הנייד הגדול באינדונזיה ובמדינות נוספות), ולמטרה זו הם מבקשים 'לקבל בעלות' על הטכנולוגיה המבטיחה והמתקדמת ביותר הקיימת כיום שמאפשרת פרסום תוכן על גבי הסלולרי – והוא זו של Amobee הישראלית.

נקווה ששני אירועים אחלו הכרוכים במיליונים רבים הן בשקלים והן בדולרים, הם רק התחלתם של הכרויות רחבות בקרב ציבור גדול הרבה יותר בישראל (ובסינגפור), שנובעים מעוצמתה הכלכלית והפוטנציאל לעשות בה עסקים עבור חברות ויצואנים ישראלים (ע"פ ריצות וקפיצות בין אתרי התיירות המפורסמים שלה), ובהחלט נקווה שהרכישה של אמובי היא הסנונית המבשרת על עסקאות דומות בדרך, אפשר לומר שמכאן האמירה הזו נראית מבטיחה במיוחד.