סקפטיות לגבי ההנפקה של פייסבוק

יום ג', 14 בפברואר 2012

מאת משה  שלו עורך ראשי SoftNews


שני עיתונים מובילים (בצד שורת עיתונים מקצועיים) מגלים סקפטיות לא מעטה לגבי מחיר ההנפקה של פייסבוק  על בסיס הערכת שווי חברה של כ-100 מיליארד דולר.
 האקונומיסט  הבריטי כמו גם הניו יורק טיימס   מעלים שאלות לגבי המיזם הזה.
האקונומיסט מציין כי מצד אחד שווי חברה של 100 מיליארד דולר הנראה גבוה אינו "מוגזם" בהשוואה עם גוגל – שווי שוק של 190 מיליארד דולר  מיקרוסופט  – שווי שוק של 250  מיליארד ואפל - שווי שוק של 425 מיליארד דולר!.
אבל,  לא ברור כיצד תתרגם החברה את פריסתה העצומה בין "חברים",  למסחר  של ממש –S-Commerce (סחר חברתי).
שכן יש פער ניכר בין חברות להוצאת כסף מן הכיס.
מה גם שהפרסום שהיום היא מוכרת הוא בעיקרו סטטי.
(אם כי מחקר של חברה בשם בוז את קומפני מציין מכירות כבר עתה של 5 מיליארד דולר לשנה  ברשת החברתית).
פייסבוק עוד לא ערוכה ממש לסחר אלקטרוני אם כי חשפה באחרונה מעין מסלקת מטבע בשם פייסבוק קרדיט.
גם הצד של מנוע חיפוחש למי שרוצה לרכוש מוצרים טרם מפותח כראוי בפייסבוק (בניגוד  לגוגל).
ועוד בעיה:  כל השימוש המסחרי במידע המפורט שכל "חבר" מכניס למאגרי פייסבוק מעורר עוד ועוד   קולות וכוחות בעולם הפועלים נגד התרת השימוש במידע כזה ללא רשות מפורשת מצד מוסרו.
וישנו גם גורם התחרות  כאשר אפילו חברות עבר משגשגות כמו אלטהויסטה ומייספייס  הפסידו את מקומן. מה גם שבתחום הרשתות החברתיות מופיע כל יום שחקן חדש.


בעיית הסלולריה  והניידים
אף שיותר ממחצית מהמשתמשים בפייסבוק נכנסים לאתר שלה באמצעות סמארטפון או התקן נייד, פייסבוק עדיין לא מצאה דרך לעשות כסף של ממש מהשימוש הזה. בעולם שנע במהירות לעידן של מחשוב נייד, זהו כתם על הכוכב של עמק הסיליקון - בייחוד כשחלק גדול מצמיחת פייסבוק נמצא כעת במדינות כמו צ'ילה, טורקיה, ונצואלה וברזיל, שבהן אנשים ניגשים לאינטרנט בעיקר ממכשירי סלולר.
פייסבוק אינה היחידה אשר נאבקת כדי לתרגם את הצלחת האתר שלה למכשירים הסלולריים. הבעיה מעיקה גם על העיתונים הגדולים, על שירות הרדיו פנדורה ועל גופי מדיה גדולים נוספים. מספר הסמארטפונים אשר נמכרו ב-2011 היה גבוה ממספר המחשבים האישיים שנמכרו באותה השנה - כך על פי חברת המחקר קנאליס.
עבור פייסבוק הנושא בוער במיוחד. "זה עקב אכילס שלהם", אמרה סוזן אטלינגר, שמייעצת לחברות לגבי שימוש בטכנולוגיה."לפייסבוק אין אסטרטגיית הכנסות למעבר למובייל". פייסבוק עצמה הכירה בבעיה הזו בתשקיף שלה, וציינה כסיכון את הגידול המהיר שקיים בשימוש בפלטפורמות ניידות: "ההכנסות שלנו והתוצאות הפיננסיות שלנו עלולות להיפגע בעקבות כך".
הפרסום במכשירים ניידים בארה"ב צפוי להגיע ל-2.6 מיליארד דולר השנה - 80% יותר מאשר ב-2011, כך לפי eMarketer. זהו נתח קטן מתוך שוק בהיקף של 39.5 מיליארד דולר בפרסום מקוון. גוגל הייתה השחקנית הגדולה ביותר בשוק הפרסום במובייל ב-2011, עם הכנסות של 750 מיליון דולר. אפל הייתה שנייה בשוק הזה, עם הכנסות של 90 מיליון דולר.

פיגור בפרסום
יש מי שסבורים כי פייסבוק ממתינה עם הפרסום הנייד שלה מכיוון שהיא רוצה לבנות מסה של משתמשים קודם לכן. ואולם מודעות באפליקציית הסלולר, למרות ההתנגדות הגדולה של המשתמשים באפליקציה שלה, עשויות להיות מכניסות מאוד עבור פייסבוק, אם החברה תתחיל להציג בפני המשתמשים באפליקציה שלה מודעות וקופונים הקשורים למקומות שבהם המשתמשים מבקרים. שירות Places הוא אפליקציה שפייסבוק הציגה, אשר מאפשרת למשתמשים לחלוק את מיקומם עם חברים. זה יכול להיות מצע למשיכת פרסום מקומי.
מקור נוסף להכנסות ממכשירים ניידים עשוי להיות ממכירות, כמו זו שעושה פייסבוק עבור האפליקציות של חברת המשחקים החברתיים זינגה. ואולם היא תצטרך להתמודד עם אפל, אשר מחייבת את חברות האפליקציות שמוצעות בחנות האפליקציות שלה _ האפסטור - להעביר לה 30% מההכנסות שלהן באייפד ובאייפון. "השאלה היא מי יהיה הנהג", אמר סנדיפ דהיה, פרופ' למימון באוניברסיטת ג'ורג'טאון. "האם פייסבוק תוכל להיות שחקנית במגרש של אפל וגוגל?"
פייסבוק התמהמהה והשיקה אפליקציה לאייפד רק באוקטובר האחרון. התקלות באפליקציה שלה לאייפון גרמו לרבים לחשוב שהיא מתעכבת בכוונה, כדי לשלוח את הגולשים שלה לאתר במחשב במקום לאפליקציה, ובכך להימנע מתשלום לאפל.
לא מן הנמנע שפייסבוק תילחץ  ותשלב פרסומות באפליקציות הניידות שלה. "הם רק יצטרכו למצוא דרך אשר לא תבריח יותר מדי את הגולשים", אמר ג'ו היואיט, האדם שיצר את האפליקציה הראשונה של פייסבוק לאייפון.