תחזית יבמ לעולם הרכב ב- 2025

יום ג', 20 בינואר 2015

בשנת 2025 ינועו על הכבישים שלנו מכוניות אוטונומיות עד לרמה מסויימת, שיעוצבו תוך שיתוף פעולה הדוק בין היצרנים ובין הלקוחות הרוכשים אותן. אלה כמה מהתחזיות אותן הציגה יבמ בכנס עולמי של יצרני רכב, שנערך  בדטרוייט. התחזית של יבמ לעולם הרכב, מבוססת על מחקר רחב היקף בקרב 175 מנהלים בחברות רכב ורכיבים לרכב, ספקים ומומחים ב- 21 מדינות. תוצאות הסקר עובדו ופותחו למסמך תחזית של מכון יבמ לערך עסקי.

על פי תחזית זו, יישברו בעשור הקרוב רבים מהגבולות התוחמים כיום את עולם הרכב. מומחי יבמ מעריכים כי למרות שתעשיית הרכב תציע רמה גבוהה יותר של התאמה אישית של חוויית הנהיגה כבר ב- 2025, מכוניות אוטונומיות לחלוטין, או חויית נהיגה אוטמטית לחלוטין עדיין לא יהיו נפוצות ברמה אותה חוזים כיום מחקרים וגופים אחרים. להערכת יבמ, השינוי בתעשיית הרכב בעשור הקרוב עשוי להיות מקביל בהיקפו ובמשמעותו לשינוי אותו חוללה הכנסת טכנולוגיית קו ההרכבה האוטומטי. בשנת 2025 תציע המכונית לא רק חוויית חיים דיגיטאלית בתוך מרחב הפנים שלה – אלא גם תיתן לצרכנים מקום מרכזי יותר בהגדרת חוויית השימוש שלהם במכונית, בין אם כנהגים ובין אם כנוסעים.

מיקור המונים ועיצוב משותף עם הלקוחות, יתפתחו לנוכח רמת המעורבות הגבוהה יותר של הצרכנים בעידן הנוכחי. צרכנים אלה דורשים חוויית נהיגה משופרת: על פי המחקר, הם רוצים לא רק לנהוג במכונית, אלא גם ליהנות מאפשרות לחדש ולהיות שותפים ליצירת המכונית, יחד עם השירותים המשולבים והקשורים בה, דוגמת מערכות בידור ומידע לרכב.

יבמ זיהתה תשעה משפיעים חיצוניים, התורמים לשינוי משמעותי בתחזיות לעולם הרכב ב- 2025, בהשוואה לתחזיות קודמות, לשנת 2020. בין המשפיעים האלה, מצויים תנאי הכלכלה והשווקים, הרגולציה הממשלתית, שיקולי קיימות ואיכות סביבה. בחמש השנים שבין 2020 ל- 2025 צפויות ציפיות הצרכנים לעבור שינוי דרמטי. ההתמודדות עם ציפיות אלו מדורגת כיום במקום השני ברשימת סדרי העדיפויות של מנהלים בעולם הרכב, כאשר לפניה מדורגת רק סוגיית הטכנולוגיה.

63% ממשתתפי הסקר סבורים כי מודלים חדשים של צריכת שירותי רכב, או שיתוף מכוניות ונסיעות, יתפתחו לתחומים בהם מתקיים שיתוף פעולה הדוק עם הלקוחות. 59% מאמינים כי התעשייה תצא נשכרת מעבודה משותפת עם לקוחותיה בכל הנוגע לעיצוב המוצר, 54% מאמינים בצורך הזה בתחום מסעות השיווק, ו- 52% צופים למעורבות הלקוחות בשלבי השירות שלאחר המכירה.

מכוניות קוגניטיביות וחוויית נהיגה מותאמת אישית יתאפשרו ב- 2025 בזכות רמת תחכום מספקת שתשולב בכלי הרכב, ותאפשר לו להתאים את תצורת התפקוד והביצועים להעדפות הנהג והנוסעים. המכונית תוכל ללמוד, לטפל בעצמה בתקלות, ולנהל תהליכי תקשורת עם מכוניות אחרות ועם הסביבה. 80% מהמנהלים סבורים כי טכנולוגיות קוגניטיביות המשולבות במכוניות יהיו מפתח לאופן שבו יוכלו רכבים אלה להציע חווייה משופרת לנהג ולנוסעים.

57% מהמנהלים סבורים כי "רשת חברתית למכוניות" תפעל בתוך עשור, ותאפשר לכלי רכב לתקשר זה עם זה, לא רק על מנת להציע מידע לגבי פקקי תנועה או מזג אוויר – אלא גם על מנת לחלוק נתונים ספציפיים לדגם או ליצרן מסויים. כך, למשל, כאשר מתגלה במכונית בעייה שאינה מוכרת, יכולה מכונית זו לתקשר עם מכוניות אחרות של אותו מותג, על מנת לבקש עזרה או להבין טוב יותר את מהות הבעיה.

בניגוד לתחזיות רבות הנשמעות כיום, מציג הדו"ח מידה של סקפטיות בכל הנוגע לשימוש במכוניות אוטונומיות לחלוטין, בהן אין צורך בנהג והמכונית יודעת להשתלב באופן מלא בסביבת הנהיגה הנורמאלית. רק 8% מהמנהלים צופים כי חזון זה יתממש עד 2025. יותר מכך: רק 19% מאמינים כי סביבת נהיגה אוטומטית לחלוטין – מערכות המטפלות בכל המצבים ללא ניטור אנושי, ומשחררות את הנהג למשימות שאינן קשורות בנהיגה – יהיו עניין שבשגרה ב- 2025.

87% מהמשיבים מעריכים כי אוטומטיזציה חלקית של הנהיגה, דוגמת יישומים הקיימים כיום לחניה אוטומטית או סיוע בשינוי נתיבים, יהפכו לעניין שכיח ושגרתי. 55% מאמינים כי ב- 2025 יפעלו גם מערכות אוטומטיות המטפלות בנהיגה השוטפת, אולם מכירות במגבלותיהן ומעבירות את השליטה לידי הנהג במקרה הצורך.

גבולות התעשייה ייפתחו, והצמיחה בהכנסות לא תבוא ממכירת מכוניות רבות יותר, אלא מהצעת ערך מוסף גבוה יותר עם כל מכונית נמכרת. למרות ששליש מהמנהלים מעריכים כי יהיו מסוגלים להסתגל לעידן חדש זה, רק חמישית מאמינים כי הם מוכנים אליו באופן מלא כבר כיום.

המבנה הסגור והתהליכים הקשיחים שאיפיינו את עולם הרכב, צפויים להשתנות. 73% מהמנהלים בחברות המייצרות חלקים ותת-מערכות לעולם הרכב מדרגים את המודלים ההולכים ומתפתחים של בעלות משותפת או שיתוף בנסיעות כתחום המזמין שיתוף פעולה ופיתוח משותף עם הלקוחות. 75% מכלל המנהלים צופים כי עד 2025 ימלאו שיתופי פעולה בלתי-מסורתיים מקום מרכזי בעיצוב הסביבה העסקית בה פועל עולם הרכב.