ניתוח תעמולת הבחירות באינטרנט

יום ד', 23 בינואר 2013

בחירות 2013   אופיינו בפעילות אינטנסיבית של המפלגות גם ברחבי המרשתת (האינטרנט) וכל אחת מהמפלגות הקימה לעצמה אתר אינטרנט תדמיתי שיסייע לה. על מנת לבדוק עד כמה היו אתרים אלה קלים לגישה על ידי הגולשים בישראל ביצעה חטיבת המוצרים של חברת מטריקס, באמצעות פלטפורמת מדידת ביצועי האתרים Gomezמדידת זמני טעינת האתרים באמצעות למעלה מ-1,500 גולשים אמיתיים בישראל במשך סוף השבוע האחרון שלפני הבחירות.

Compuware Gomezהינה פלטפורמת שירותים מבוססת ענן המאפשרת למנויים עליה הן לבצע מדידות יזומות אודות ביצועי היישומים הדיגיטליים שלהם והן לקבל מדדים על חווית הגולשים האמיתית. המדידות נעשות הן מדפדפנים של גולשים ברחבי העולם (מתוכם כמספר אלפים גם בישראל) והן מחוות שרתים ייעודיות המאפשרות לייצר מדדי בסיס לזמני התגובה ביישומים אלה. בנוסף למדידות הזמנים, מאפשרת פלטפורמה זו גם הדמיית עומסים על האתר, ביצוע בדיקות תאימות לדפדפנים ופלטפורמות שונות, מדידת איכות שידורי וידאו באינטרנט ועוד.

במסגרת המדידה נבדקו מספר מדדים:

  • הזמן שבו מתחיל המשתמש לראות תגובה מאתר האינטרנט
  • הזמן הנדרש להצגת כל תוכן הדף
  • נפח דף האינטרנט

לטובת הבדיקה, נמדדו שבעה אתרי אינטרנט של הליכוד ביתנו, הבית היהודי, העבודה, יש עתיד, התנועה, קדימה ומרץ.

זמני התגובה הראשוניים של אתרי המפלגות

 

 

המפלגה

זמן (שניות)

1

הליכוד ביתנו

1.24

2

יש עתיד

3.21

3

העבודה

3.43

4

הבית היהודי

3.87

5

מרץ

5.29

6

התנועה

5.5

7

קדימה

17.46

 

 

בעוד כל המפלגות בחרו להקים אתר משלהן, בחרה מפלגת קדימה להפגין את נוכחותה ברשת החברתית באמצעות הקמת האתר ב-Facebook. על החלטה זו משלמת המפלגה בזמן התגובה הראשון של הבאת הנתונים משרתים הנמצאים ככל הנראה בארצות הברית.

זמן הצגת התוכן המלא של דף הבית באתרי המפלגות

 

 

המפלגה

זמן (שניות)

1

הליכוד ביתנו

7.2

2

התנועה

8.36

3

הבית היהודי

10.37

4

קדימה

25

5

יש עתיד

25.9

6

העבודה

42

7

מרץ

58.6

 

 

ארבע מהמפלגות אשר נבחנו במדד זה הציגו את מלוא תכני הדף בפרק זמן העולה על 25 שניות. כאשר גולש ביתי מבקש להציג דף אינטרנט כלשהו, הוא מבצע מספר "טיולים" בין המחשב ממנו הוא גולש אל שרתי האתר, כמספר המרכיבים באתר. שילובם של קטעי קוד האחראים על אפקטים ויזואליים כגון מצגת תמונות, קישור לרשתות חברתיות ועוד, יחד עם ריבוי תמונות שלא עברו אופטימיזציה להצגה באתרי אינטרנט גורמים לעיכובים בזמן הצגת המידע. למעט מפלגת מרץ, אשר העיכוב בהצגת המידע באתר נבע בעיקרו מבקשות לרכיב שלא נמצא באתר במשך למעלה מ-20 שניות, שאר המפלגות שחרגו מרף 25 השניות חטאו בשימוש בטכנולוגיות אלה. מפלגת העבודה, אשר פעלה בחודשים האחרונים רבות במרחב הוירטואלי, הגדילה לחטוא כאשר ביקשה מהגולש לטעון לדפדפן הביתי שלו 15 מגה של תמונות ואילו מפלגת יש עתיד ביקשה מהגולש לטעון כ-200 תמונות שונות בדף הבית.

גודל דף הבית באתרי המפלגות

 

 

המפלגה

נפח (במגה בייט)

1

התנועה

1.4

2

קדימה

1.7

3

הבית היהודי

1.8

4

הליכוד ביתנו

3.3

5

יש עתיד

5.64

6

מרץ

5.8

7

העבודה

18

 

 

על פי מידע הנאסף מדי יום מלמעלה מ-200,000 אתרי אינטרנט בעולם על ידי אתר HttpArchive.org, גודל דף בית ממוצע באתר אינטרנט עומד כיום על כ-1.2 מגה בייט של נתונים. ארבע מהמפלגות אשר נמדדו מציעות לגולש תכנים בנפחי מידע גדולים מן הממוצע המקובל כיום.

האם התוצאות חריגות ?

מספר הזהב עליו מדברים בתעשיית האינטרנט כזמן בו צריך דף אינטרנט להיטען על מנת לספק חווית משתמש טובה הינו 4 שניות. מחקרי התנהגות של גולשים שנעשו בשנים האחרונות מצאו כי מרבית הגולשים אשר נאלצו להמתין לטעינת דף למעלה מ-10 שניות איבדו עניין לחלוטין, נטשו אותו וסירבו לחזור אליו פעם נוספת.

בסוף שנת 2012 התקיימו הבחירות לנשיאות ארה"ב. בדיקה דומה שנעשתה לאתרי מתמודדי שתי המפלגות העלתה כי אתרו של ברק אובמה נטען (באופן מלא) תוך 10.78 שניות ואילו אתרו של מיט רומני נטען בפרק זמן של 3.63 שניות.

אם נתייחס לאתרי המפלגות כאל אתרי "חדשות", ניתן להשוותם למדדים הנאספים על ידי פלטפורמת Gomezומשווים בין אתרי חדשות בעולם. כך למשל אתרי חדשות בארה"ב נטענים בממוצע תוך פרק זמן של כ-11.5 שניות, בצרפת תוך פרק זמן של כ-13.87 שניות ובבריטניה תוך פרק זמן של 10.82 שניות.