תקינה אירופית חדשה נגד שימוש בפרטים אישיים

יום א', 5 בפברואר 2012

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

 

בישראל קיימת חקיקה האוסרת לשגר הודעות פרסום לנמעני דואר אלקטרוני  וסלולר ללא הסכמתם.

כמו הרבה חקיקות אחרת אין התיחסות לנושא זה לא מצד הנפגעים מההטרדות הללו, ולא מטעם תובע פרטי או ציבורי כשלהוא.

אין גם כל התיחסות לתופעה שפרטי כרטיס  האשראי שלך כמו גם ימי הולדת ונישואין, לידה ומוות מגיעים לידיעת כל מיני גורמים מסחריים העושים בכך שימוש בלי לשאול כלל להסכמתך.

באיחוד האירופי  לוקחים את הנושא  הרבה יותר ברצינות. במקום כל מיני יוזמות מדינתיות וארגוניות נפרדות פירסמה הנציבות האירופית ב-26 לינואר תקינה  וכללים מחייבים כלל איחודיים שאמורים לבלום לחלוטין גניבת זהות ופרטים אישיים מעולם האינטרנט ושימוש מסחרי בהם. התקנות יכנסו לתוקף מלא  עד לשנת 2016.

עיקר התקינה החדשה מחייבת כל ארגון וחברה לקבל אישור  כתוב וחתום מראש לכל שימוש במידע אישי שהגיע לידיהן בדרך זו או אחרת.

לא מדובר רק במסחור הפרטים האישיים הללו אלא באיסור חמור אפילו לבצע עליהם עיבוד והצלבת נתונים.

במיוחד יש הקפדה ואיסורים לגבי שימוש וניצול פרטים על ילדים.

לפי החקיקה, משתמשים יכולים לא רק לדרוש בכל עת לראות את הנתונים שנאגרו עליהם אלא גם לדרוש מחיקה כללית של הנתונים הללו.

תקנות הנציבות שפורסמו בסוף ינואר קובעות עוד כי הן מחיבות בשמירת פרטיות גם כל חברה שמחוץ לאיחוד האירופי העוסקת בסחר עם אירופה..

לדברי  ויויאן רדינג, הנציבה האירופית למשפט, תביא התקינה החדשה לא רק לשמירת על הזכות לפרטיות אלא גם חסכון של מיליארדי דולרים לשנה במניעת תביעות, ונזקים עקב שימוש לא מורשה .

לכאורה הכל צריכים לתמוך בחקיקה מעין זו. אבל האמריקאים זועמים. הם אומרים כי איסור חמור בשימוש בכל מידע  אישי על יד חברות מסחריות פרושו שיתוק הסחר הלאומי והבינלאומי.

משרד המסחר האמריקאי אמר בהודעה רשמית כי "לא יתכן לבקש כל הזמן אישורים על כל פעולה של שימוש במידע . מה גם שיהיה קשה מאד לעקוב אחרי הפרת החקיקה בחברות בינלאומיות בעידן של גלובלזיציה.".

למעשה, יש כאן גישה שונה לכל הנושא של שימוש במידע הבא ממקורות  שונים. באירופה יש דרישה לשמירת פרטיות  ואילו באמריקה הדרישה היא יותר להגנת זכויות קניין.

משאל שנערך באחרונה באירופה הראה כי  62 אחוז מן הנשאלים אינם מאמינים באמינות ושמירה הולמת של מידע אישי שהוזן מסיבה זו או אחרת  לאינטרנט.

ואילו גוגל בשלה.

החברה המובילה באיסוף פרטים אישיים הודיעה בימים אלה כי לדעתה יש לה זכות להעביר נתונים של אנשים שנמסרו לה בין כל חלקי עסקיה בלי לשאול מישהו. שהרי הנתונים נמסרו ברצון...