כישלון במדיניות מחשב לכל ילד של משרד החינוך

יום ה', 30 ביולי 2020

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews 

 

שר החינוך גלנט וצוות משרדו שבים וכוללים  בתוכנית המוצעת/מוחלטת (?) לפתיחת שנת הלימודים באחד בספטמבר חלקים נרחבים של "למידה מקוונת עצמית מהבית".  

 

הם מתעלמים ככל הנראה מבעיה מרכזית בכל הנושא הזה של למידה מרחוק.

מתברר כי מערכת החינוך תיכנס לשנת הלימודים הבאה כשהפער הדיגיטלי העצום בשיאו. שר החינוך הבטיח שיוקצו 1.2 מיליארד שקל לרכישת אמצעי מחשוב לבתי ספר ולהשאלה לתלמידים. הוא אמנם הבהיר שהתוכנית לא תיושם במלואה עד ה-1 בספטמבר, אך טען שעד אז המצב ישתפר בהרבה. בפועל נראה שמאות אלפי תלמידים מהשכבות החלשות יפסידו עוד חודשים ארוכים של למידה מרחוק.

לכך יש להוסיף מוכנות חלקית בלבד  של מערכת החינוך ללמידה שיטתית ובהירה ברשת.

כיוון שראש ממשלתנו אוהב להתרברב בהשוואות מול מדינות אחרות יצוין כי מנהל מחלקת החינוך של ה-OECD אנדריאס שלייכר סיפר בראיון ל"כלכליסט" שמדינות עניות בהרבה פתרו את בעיית הפער הדיגיטלי במהירות וביעילות. קשה להשתחרר מהרושם שבישראל איש אינו מזדרז משום שזו נחשבת בעיקר בעיה של ערבים ושכבות חלשות בפריפריה.

 

באחרונה  דיווח סמנכ"ל טכנולוגיות במשרד החינוך עופר רימון לוועדה לזכויות הילד כי המשרד פועל לרכישת 140 אלף מחשבים להשאלה לתלמידים. מיועדים לכך חצי מיליארד שקל.

אבל הסיוע הזה יביא את ישראל רק למצב של מחשב לכל משפחה ולא לכל תלמיד כנדרש.

 

את חומרת הפער הדיגיטלי ממחיש מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) שהוגש לווועדה לזכויות בילד בראשות ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת.

 

המסמך חושף שעל פי הערכות משרד החינוך יש בין 95 אלף ל-117 אלף תלמידים ללא מחשב בבית. נתוני משרד החינוך עומדים בסתירה לנתוני הכלכלנית הראשית באוצר שלפיהם כ?20% מהתלמידים (בערך חצי מיליון) מתגוררים במשקי בית ללא מחשב.

 

מאז המעבר ללמידה מרחוק עמדו לרשות ישראל ארבעה וחצי חודשים לפעול לסגירת הפער הדיגיטלי. הממ"מ חושף שבפועל חולקו רק 7,000 מחשבים. שר החינוך לשעבר רפי פרץ הבטיח שיגויסו 50 מיליון שקל למטרה זו אבל הוקצו בפועל 16.5 מיליון שקל בלבד.

מסתבר כי כמו לגבי הבטחות ממשלתיות אחרות לתקציבי סיוע אין דבר זול כמו הבטחות לתקציבים בימי קורונה.