מלחמת אוקראינה: מנהלי רשתות חברתיות לסוגיהן מזהירים משטפון של פייק ניוז

יום א', 27 בפברואר 2022

מאת משה שלו עורך ראשי Softnews

 

לראשונה מנהלי רשתות  חברתיות ורשתות תקשורת לסוגיהן  מזהירים "באופן רשמי" מפני  שטפון של פייק ניוז לגבי  מה שמתחולל ויתחולל ב"מידע" אודות מלחמת רוסיה אוקראינה.

כך גם אזהרות מפי פייסבוק, טוויטר, אפל, יוטיוב, אינסטגרם, טיקטוק ועוד.

זאת בין היתר על בסיס של עדויות צופים ממורמרים  שמבינים עניין. המבקרים המקצועיים ובהם אתרים מוסמכים אומרים ברורות: "פוסטים רבים ברשתות החברתיות הטוענים שהם נוגעים לסכסוך הנוכחי באוקראינה הם למעשה סרטונים ותמונות של אירועים שונים באזורים אחרים שקרו לפני מספר שנים"

כשהחדשות התפרסמו על כך שרוסיה פלשה לאוקראינה, משתמש הטוויטר @AndreyZhukovv פרסם סרטון של בניינים מכוסים בחושך. הבזק בהיר מאיר את השמים ואחריו בום חזק. המשתמש תיאר את הסרטון במילה אחת: Mariupol  (עיר החוף בדרום שסביבה התחוללו קרבות עזים).

 
תוך זמן קצר, הסרטון צבר מיליוני צפיות. מכיוון שמריופול היא עיר בדרום מזרח אוקראינה, עיתונאים צלצלו ושאלו אם הם יכולים לפרסם מחדש את הסרטון. אימוג'י של פנים עצובות וידיים וראש מורכן בתפילה מילאו את ההמסכים. "הלוואי שזה היה רק אחד מהסרטונים המטופשים ומזיקים הערוכים הערוכים ברמיה המטופשים האלה", כתב אחד המשתמשים. 
 
הסרטון, מסתבר, היה מטעה. קומץ משתמשי טוויטר הבינו שהקליפ שפורסם על מפלת  Mariupol הגיע מסרטון ישן יותר של TikTok. הסרטון של ינואר נשא כיתוב שונה ברוסית: "פגיעת ברק בתחנת  כוח!"
 
נוכח המחאות על הפייק הנהלת  טוויטר שלפה את הסרטון המזויף המפר את חוקי האתר. לחברה יש כללים נגד מדיה מטעה, האוסרים מהמשתמשים לשתף תוכן עם הקשר שקרי או קטעים מפוברקים. אבל הנזק כבר נעשה. לסרטון היו 6 מיליון צפיות לפני שטוויטר הסירה את הציוץ.
 
סרטונים עם מניפולציות ומטעות פקדו את המדיה החברתית זה מכבר והפעם ביוזמה ריסית, או אוקראינית אן סתם חובבי תשומת לב יש ממש שיטפון כך שראוי לראות ולקרוא כל ידיעה בגישה של "חשדהו ולא כבדהו:"..