על מה אינטל מוציאה מיליארד דולר

יום ב', 4 במאי 2020
לכאורה יש כאן עיסקה של מין עם שאינו בן מינו.
ואמנם, הקשר בין אינטל למוביט אינו טבעי מהרגע הראשון. האחת היא ענקית שבבים, השנייה היא אפליקציית ניווט שזכתה לכינוי "וייז של התחבורה הציבורית".
 
יש תקדים לאי התאמה: הניסיון הקודם של אינטל לרכוש חברת מפות ישראלית היה ב-2011 והסתיים בכשלון - אינטל רכשה את טלמאפ תמורת 300 מיליון דולר וסגרה אותה לאחר שנתיים. 
 
אך  מסתבר כי הרכישה של מוביט במיליארד דולר בידי אינטל  נעשית עבור השתלבותה בנושא הרכב האוטונומי של מובילאיי, שנמצאת בבעלות אינטל. מוביט  מוכרת בציבור בעלי המקצוע  כאפליקציה לניווט בתחבורה ציבורית שמאפשרת למצוא נתיב אוטובוס מנקודה לנקודה, ונחשבת לפופולרית בישראל ובמדינות נוספות. אך היא גם מציעה שירותי ומוצרי דאטה לארגונים ולערים.
 
ומכאן ההסבר לרכש מוביט: אינטל תרכוש את מוביט הישראלית תמורת מיליארד דולר ותזכה בחבילת מוצרי הניידות כשירות (Mobility as a Service) של מוביט שהיא סל מוצרים הכולל מערכות המיועדות לרשויות מקומיות ולמפעילות תחבורה ציבורית ומטרתו שיפור יכולות התכנון, התפעול והאופטימיזציה של שירותי תחבורה המוצעים לתושבים. מוביט טוענת שהיא מחזיקה במאגר הנתונים הכי גדול של תנועות אנשים, הנאסף ממיליוני משתמשים, וכולל גם ביקושים לתחבורה לפי שעות ואזורים. החברה מוכרת את המידע שלה לחברות כמו אובר ומיקרוסופט.
 
"אנחנו אוספים מיליארד נקודות מידע אנונימיות ביום, ובונים מהן תמונה סטטיסטית ומדויקת של דפוסי התנועה בעיר, בשעות שונות ובימים שונים" אמר בעבר המנכ"ל, ניר ארז, ל-TheMarker.
 
במלים אחרות, מאגרי הנתונים והאלגוריתמים של מוביט יכולים לעזור למונית האוטונומית למצוא נתיבים יעילים בעת איסוף נוסעים. ארז אמר זאת מפורשות גם לאתר  "טיימז אוף איזראל" לאחרונה: "למוביט יש מידע על תעבורה, תחבורה ותחבורה ציבורית, ואיך אנשים נעים ולאן. חברה כמו מובילאיי, שבונה מערכות עבור רכבים אוטונומיים, תרצה את המידע הזה כי היא זקוקה לו".
 
כל זה מתחבר לשירותי המוניות האוטונומיות שמובילאיי מתכננת להפעיל בישראל ובעולם. החברה כבר הכריזה לצד פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, על השקת שירות הזמנת נסיעות עם רכבים אוטונומיים בת"א, עד שנת 2022.
 
התוכנית היא (ביתניים עלהנייר): לפרוש בעיר מאות מוניות חשמליות, ללא נהג, שיאספו ויורידו נוסעים ברחבי ת"א – כשבהמשך ייתכן גם שיעבדו באופן שיתופי – עם קווים דינאמיים וחכמים. מובילאיי אמורה לספק את הטכנולוגיה, כלי הרכב החשמליים עצמם יסופקו על ידי פולקסווגן. ולפי גורמים המקורבים לנושא, מוביט משתתפת אף היא בפרויקט הזה ומפתחת מערכות ניווט וניתוב עבור הרכב אוטונומי.
 
צוין כי עוד ב-2018 היתה הצהרה על שיתוף פעולה בין מוביט למובילאיי, במסגרתו המידע על תחבורה ציבורית של מוביט ישולב במערכות הניווט של מובילאיי.
 
למה לשלם מיליארד? למוביט 800 מיליון משתמשים ב-3,100 ערים ב-102 מדינות, ושיתופי פעולה עם חברות כמו וייז שבבעלות גוגל ואובר – שמתחרות באינטל ומובילאיי בכל הקשור לרכב אוטונומי.  בנוסף מוביט משתתפת יחד עם פנגו ובנק הפועלים במכרז להפעלת אפליקציות תשלום בתחבורה ציבורית בישראל.