לקראת עידן המכונית המעופפת

יום ש', 8 ביוני 2019

 

מאת משה שלו עורך ראשי  SoftNews
 
בשקט וללא פרסום הוצגה בימים אלה לראשונה מכונית מעופפת. וזאת מפיתוח של סטארט-אפ ישראלי.
 
הרכב המעופף חדש המכונה  Aska, הוא דו תכליתי ונועד לנסוע בכבישים וגם לטוס באוויר. היברידיות טהורה.
 
לאחר שעבד על העיצוב במשך שנתיים, סטארט-אפישראלי בשם  NFT חשף מודל של ה- Aska בכנס בטחוני בישראל. זאת,  יחד עם התוכנית של החברה  להטיס אותו ברבעון הראשון של 2020 ולהתחיל למכור אותו בשנת 2025.
 
הרכב בשם החדש Aska - יפנית עבור ציפור מעופפת - יהיה בגודל של רכב שטח גדול כאשר על הכביש הוא יתאים לשלושה נוסעים, אמר המנכ"ל  מקי קפלינסקי.   נוסעים יגיעו ברכב לאזור פתוח בגודל של כמה מקומות חנייה, קרוב לוודאי מקום ייעודי ליד כביש מהיר או במגרש חניה גדול. שם, Aska יפתח את כנפיו, כדי להמריא אנכית ולטוס באופן עצמאי לטווח טיפוסי של עד 150 ק"מ.
החברה אומרת כי הנהיגה הכפולה הזו אינה דורשת הכשרה מיוחדת ולא נדרשת תעודת טייס מוסמך. יהיו איזורי נחיתה פתוחים למעבר לנסיעה רגילה למקום היעד.
 
צוין כי התהליך של בניית מכונית מעופפת לא יהיה קל. אמנם  חלוץ תעשיית הרכב הנרי פורד כתב כבר בשנת 1940 כי "עידן שילוב ומטוס מגיע." אבל טכנולוגיית טיסה וניווט, בשילוב עם גודש עירוני הולך וגדל ומחסור בשטח, יצרו פסימיות בתחום זה.
 
"עם הפופולריות ההולכת וגדלה של כלי טיס קטנים ללא טייס, או מזל"טים, והתקנת יותר ויותר תמיכה בשימוש המסחרי שלהם, נושא  מכוניות מעופפות נראה מתתקרב למציאות", אמר משרד הייעוץ דלויט בדו"ח לסיכום  2018.
 
כמה נתונים:
Aska הוא עתה כלי ארוך למדי של כ-20 מטר אורך בתצורת הכביש שלה, עם כנפיים מקופלות על הגב. כאשר רוצים לטוס, תהיה מוטת כנפיים של כ-40 מטר.
 
לא צריך מסלול. מנועי דחף בתוך הכנפיים יניעו את המטוס אנכית. לאחר ההמראה, המנועים יסובו וידחפו את המטוס קדימה.
 
שימוש בכנפיים ולא רק רוטורים - מביא יתרונות, אמר גיא קפלינסקי. הן יאפשרו ל-Aska גם לגלוש אל אזור נחיתה בשקט לנחיתת חירום אם יש בעיה מכנית חמורה.
 
טווח הטיסה המקסימלי הוא 350 מייל - אבל זה עם נוסע יחיד.
 
ל-NFT, שבסיסה במאונטיין ויו, קליפורניה, יש פעילות הנדסה ופיתוח בישראל.
 

 

הטוב משני העולמות - או הגרוע ביותר?
"אם אתה צריך לנסוע ברכב ולאחר מכן לטוס ליעד אתה חוסך זמן וכסף בשילוב המוצע".
 
"אתה פותר את בעיית התנועה, ואת הבעיה של בזבוז זמן", אמר מאקי Kaplinksy, אשר ייסד את החברה עם יו"ר NFT גיא קפלינסקי. "יש לנו את הדרך היעילה ביותר ונוחה ביותר של נסיעה לעבודה בעתיד."
 
NFT מצפה כי  Aska תעלה בהתחלה כ-200,000 $ אך המחיר יירד לרמה של  50,000 $ בטווח זמין. אבל סביר יותר, שאנשים ישלמו רק כדי להשתמ בה באמצעות שירות מנוי או דרך חד פעמית לנסיעות. 
"אנחנו לא בונים משהו לאנשים עשירים", אמר גיא קפלינסקי. "אנחנו בונים משהו שכולם יוכלו להרשות לעצמם".