איגוד המסחר נגד אמזון/בזק

יום ה', 19 בספטמבר 2019

איגוד לשכות המסחר פנה הבוקר למיכל הלפרין, הממונה על התחרות, בדרישה כי תבחן את הסכם ההפצה בין אמזון לבזק בראי דיני התחרות.

לטענת עו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר, דואר ישראל מהווה כבר היום מונופול. על פי דו"ח מבקר המדינה מחודש אוקטובר 2018, 99% מהייבוא האישי במדינת ישראל במקטע שחרור הטובין מהמכס נעשה על ידי דואר ישראל. רק 1% נעשה על ידי חברות השילוח הפרטיות. והנה, באמצעות ההסכם, מעקרת חברת דואר ישראל כל אפשרות לשינוי ולהרחבת התחרות, באשר היא נועלת את אפשרות השילוח מענקית הסחר העולמי, חברת אמזון, ומאפשרת לבצע את השילוח רק באמצעותה.

למהלך זה פגיעה כפולה בתחרות, הן במגזר העסקי והן בצרכן.

במכתב נאמר:

  1. בימים האחרונים התפרסמו בכלי התקשורת ידיעות לפיהן חברת דואר ישראל בע"מ חתמה על הסכם בלעדיות עם חברת אמזון, לפיו דואר ישראל תהיה המפיצה הבלעדית של אמזון בשטחה של מדינת ישראל.
  2. לדידנו, יש בהסכם זה קשיים תחרותיים, המחייבים את התערבות רשות התחרות באופן שתיבחן השאלה האם הסכם זה מהווה הסדר כובל בלתי חוקי.
  3. נרחיב. בכתבה באתר ynet  מיום 16/9/2019 נכתב:

"ענקית הסחר המקוון חתמה עם דואר ישראל על הסכם, לפיו החבילות שירכשו ישראלים דרך אמזון בחו"ל וגם דרך הפלטפורמה של אמזון בישראל, יופצו ללקוחות המקומיים באמצעות דואר ישראל. למעשה, הדואר יבצע את כל השילוח של חבילות אמזון – הן אלה שיגיעו מחו"ל והן אלה שירכשו מסוחרים בישראל באמצעות ענקית הסחר המקוון".

ועוד:

  1. דואר ישראל מהווה כבר היום מונופול. על פי דו"ח מבקר המדינה מחודש אוקטובר 2018, 99% מהייבוא האישי במדינת ישראל במקטע שחרור הטובין מהמכס נעשה על ידי דואר ישראל. רק 1% נעשה על ידי חברות השילוח הפרטיות.
  2. והנה, באמצעות ההסכם, מעקרת חברת דואר ישראל כל אפשרות לשינוי ולהרחבת התחרות, באשר היא נועלת את אפשרות השילוח מענקית הסחר העולמי, חברת אמזון, ומאפשרת לבצע את השילוח רק באמצעותה.
  3. למהלך זה, לעניות דעתנו, פגיעה כפולה בתחרות, הן במגזר העסקי והן בצרכן.
  4. ראשית, קיימות בישראל במגזר העסקי גם חברות שילוח פרטיות, שמבצעות עבודתן נאמנה. אם עד היום הייתה לציבור אפשרות לבחור מי תהיה חברת השילוח שדרכה יקבל את המשלוח שהזמין, החברות מהמגזר הפרטי או מונופול הדואר, הרי שעם כניסת ההסכם לתוקף, אין יותר לצרכן כל אפשרות של בחירה. הבחירה מוכתבת לו.
  5. מציאות זו מעלה קושי הן באשר למחיר שייגבה מהצרכן והן באשר לרמת השירות לו יזכה, כאשר אין כל אלטרנטיבה לשירותי דואר ישראל.
  6. שנית, שוק עצום של משלוחים מענקית המסחר המקוון, שבימים אלה, על פי הפרסומים, אמורה להתחיל לפעול גם מקומית בישראל, אינו פתוח עוד כלל לחברות השילוח מהמגזר העסקי. הן מודרות ממנו על הסף.
  7. אם הציפייה הייתה ששוק המשלוחים מאמזון ייפתח לתחרות, ודאי כאשר אמזון מתחילה לפעול גם מקומית בישראל, וחלקן של חברות השילוח הפרטיות יגדל בהתמדה תוך כדי מתן תחרות הן על המחיר והן על השירות מול המונופול בבעלות המדינה, הסכם בלעדיות זה מנפץ כל תקווה לכך.
  8. על רקע קשיים תחרותיים אלו, נבקש כי רשות התחרות תיכנס לעובי הקורה ותבחן האם אכן קיימים קשיים תחרותיים בהסכם בין מונופול דואר ישראל לבין ענקית הסחר המקוון אמזון וכיצד יש לטפל בקשיים תחרותיים אלו על מנת לעודד את התחרות על ליבו ועל כיסו של הצרכן ומבלי שהמגזר העסקי כולו יודר משוק נרחב זה.

שלומי לויה, עו"ד

סמנכ"ל משפט וממשל