הבלוף הגדול של האינסטגרם

יום ש', 28 במרץ 2020
 
מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews
 
בישראל היו  כ-3.1 מיליון  משתמשי אינסטגרם בינואר 2020, שהיוו 35.7% מכלל אוכלוסייתה.
 
אינסטגרם הושקה בשנת 2010 וצברה במהירות את הפופולריות שלה.
עם מיליארד המשתמשים הפעילים החודשיים שלה (יוני 2018) אינסטגרם הופכת לא רק לאחת מהרשתות החברתיות המובילות אלא גם לפלטפורמה החשובה ביותר לשיווק גורמים ועסקים משפיעים.
 
כך עולה ממחקר שערך צוות מקצקעוי בראשות הכלכלן ניק בקלנוב מנכ"ל חברת HypeAuditor המתמקדת בכלי לניתוח של אינסטגרם ו- YouTube המונע על ידי AI ומסייע לקבל תובנות לגבי קהל העוקב ולהגן על האותנטיות בשיווק משפיעים. 
 
השפעת האינסטגרם הונאה בישראל
 
לפי כמה הערכות של גורמים אינטרסנטים היקף פעולות השיווק והפרסום של המשפיעים צפויה להסתכם ברמה שבין 5 ל -10 מיליארד דולר עד 2020, אולם מחקרים מראים כי חלק גדול של המשפיעים עושה מניפולציה שגויה במספר העוקבים אחר מעורבותם.
 
לכאורה צמיחת השוק קשורה ישירות לערך העלות לפוסט. הסכום שהבלוגר יגבה בגין פוסט ממומן תלוי על כמות האהבות לכל פוסט ומספר העוקבים. זו הסיבה שבגללה הונאה הפכה בסופו של דבר ל"אופנה": בלוגרים חסרי מצפון מתחילים לקנות לייקים והערות בכמויות בכדי שיוכלו לתפוס יותר כסף מהמותגים המפרסמים.
 
הונאת מידע  של המשפיעים היא כה נפוצה עד שתקציבי השיווק מושפעים ממנה בכל רחבי העולם.
 
מהי הונאה משפיעה?
 
מומחים יודעים כי צמיחה באינסטגרם אורגנית היא תהליך ארוך ומפרך. לא כל המשפיעים מוכנים להשקיע בזה את זמנם וכספם. חוץ מזה יש טונות של אפליקציות ואתרים שמפתים להשיג עוקבים, לייקים ותגובות מייד בכל סכום ועם סכום לא קטן.
 
ההונאה מתחילה כאשר משפיעים חסרי סבלנות אלה מתחברים למותגים כדי לפרסם את המוצרים והשירותים שלהם. בדרך כלל מותג מסכים לשלם אגרה על בסיס מספר העוקבים שיש למשפיע ובסופו של דבר אין כל הוכחה אמיתית למספר העוקבים והמפרסמים מבזבזים את זמנם וכספם.
 
כיצד משפיעים מנפחים  את מספר העוקבים?
 
בין הטריקים הפופולריים ביותר הם:
- קונים עוקבים,
- עוקבים  המבטלים את המעקב,
- קניית הערות,
- קניית צפיות בסיפורים,
- תגובות בטקסטים שונים.
 
כמה משפיעים באינסטגרם מעורבים בהונאה בישראל?
 
האחוז הגבוה ביותר של נטולי הונאה נמצא בקבוצת המשפיעים שיש להם בין 1K ל- 5K עוקבים. 64.29% מהמשפיעים בקבוצה זו הם נטולי הונאה.
 
הרוב המכריע של המשפיעים ניסו לפחות שיטות פגומות לצמיחת אינסטגרם לפחות פעם אחת. משפיעים שיש להם יותר מ -5,000 עוקבים מבינים שמספרם לכאורה יתאם לרווחים שלהם, ולכן הם מנפחים במכוון את המדדים שלהם.
 
השנויים ביותר במחלוקת הם מגה משפיעים וסלבריטאים. בערך 10% מהם מנפחים באופן מלאכותי את מעורבותם ומספר העוקבים, אך רובם הם רק מצטטים דואר זבל.