משבר גם בענף השכרת הרכב

יום ו', 8 במאי 2020

 

 

משבר מגפת הקורונה המיתון הכלכלי והירידה בתיירות המתלווים  אליה - מכים לא רק את ענף התקשורת הצופה ירידת הכנסות של מליארד שקל אלא גם את ענף השכרת הרכב.

בתוך כך נמסר כי ענקית ההשכרה והליסינג ‘הרץ’ נמצאת בסכנת פשיטת רגל.

 

כך עולה מדיווחים בתקשורת האמריקנית לפיה, חובות ענקית השכרת הרכב והליסינג העולמית נאמדים בכ-17 מיליארד דולר.

לפי הדיווחים כבר לפני חודשיים החלה ‘הרץ’ לצמצם את מצבת העובדים ולפטרם כדי להצטמצם, אך בתקופה זו נודע כי החברה אינה מצליחה לעמוד בתשלומיה לבנקים. מדובר בהלוואות שנלקחו על מנת לממן את ציי הרכב של ‘הרץ’. הפגיעה היא של ענף שלם של השכרת רכב שיקבל מכה אדירה וכלכלת ארה”ב שתיפגע בעקיפין ואיתם גם הבנקים, גופי המימון השונים, קרנות כספיות, משקיעי החברה ועוד.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת בארה”ב, במסגרת ההסדר המחודש של חובותיה שיתבצע בימים אלה, תשנה החברה את מערך הארגון שלה באופן מזורז וכואב, כולל קיצוצי משרות ופיטורי עובדים נוספים – אך סכנת הקריסה המאיימת, תחלוף מעל ראשה.

נודע, כי  במהלך החודשיים האחרונים הסכימו חלק מחברות ההשכרה העולמיות לוותר על דמי התשלום החודשי מזכייניהן בישראל, לנוכח משבר הקורונה. בפועל בישראל רוכשים הזכיינים של חברות ההשכרה העולמיות את המכוניות בעצמם מיבואני הרכב ומשלמים לחברות ההשכרה העולמיות תשלום חודשי עבור השימוש בשמן. השימוש בשמה של חברת השכרה עולמית מעניק לזכיינים בישראל יתרון: תיירים שמגיעים מחו”ל שוכרים את המכוניות מבעוד מועד באמצעות חברת ההשכרה הגלובלית, אך לעיתים  חברות ההשכרה העולמיות לא מספקות שירות מלא לישראלים בחו"ל.

בנוגע להשפעתו של המהלך על השוק הישראלי מציין ‘כלכליסט’  כי פעילות הרץ ישראל כוללת גם את פעילות רשת הסחר “אוטו סנטר” וחברת הליסינג “אופרייט ליס”. אך צוין כי השפעתו של מהלך פשיטת רגל של הרץ העולמית על השוק הישראלי אינה ברורה בשלב זה.