הנהנים העיקריים מכניסת אמזון לישראל

יום ה', 22 באוגוסט 2019

יצרנים וספקים לסוגיהם מנסים להבין מי יהנה  מכניסת אמזון לישראל. בינתיים לא ברור איך תתחרה פלטפורמת החברה מול השוק המפותח של אתרי חברות וארגונים, מחסנים מודרנים לאחסון מלאי סחורות ומוצרים והתחרות הקיימית בענפים מקומיים שונים (כולל טקסטיל,  סלולריה, תקשורת לסוגיה, סמארטפונים ועוד).

בתוך כך אמזון מכריזה באופן רשמי באתר העולמי שלה על פתיחת הפעילות בישראל. לשם כך הקימה אמזון דף רשמי בשפה העברית תחת Amazon Services הפונה לקהל המוכרים הישראלים בהצעה להצטרף לזירה שלה. היא מציעה גם למוכרים מחו"ל לאחסן את המלאי בישראל ולהסדיר את השילוח הבינלאומי באמצעות חברת שילוח לבחירתם.

אך בשלב זה  לא נראה שהחברה בונה מחסנים משלה לאחסון מלאים, לא מארגנת מערך משלוחים ולמעשה מטילה את כל אלה על היצרנים/ספקים עצמם.

מנתוני הלמ"ס האחרונים נראה כי שוק הצריכה בישראל לא גדל אבל הקניות אונליין נמצאות במגמת עלייה. בישראל נתח רכישות זה מסך הצריכה עומד על כ-6.5%, ושיעור זה אמור לעלות.

מי שצפויות ליהנות מכך - כולל כניסת אמזון - הן חברות השילוח והלוגיסטיקה ובראשן דואר ישראל, UPS, פדקס, DHL ומשלחים קטנים יותר כמו צ'יטה ותפוז וספקי "צד שלישי"  3PL שעומדים בפני צמיחה משמעותית, שכן המשלוחים מאמזון הם עד לבית הלקוח ואמורים להגיע בתוך חמישה ימים.

כניסת אמזון למעורבות פעילה בשוק הישראלי יכולה לסייע לעסקים ובעיקר הקטנים, שהיא  עשויה להוות עבורם הזדמנות לחשיפה ופעילות עסקית.

פתיחת חנות של עסק קטן באמזון תקפיץ את החשיפה שלו לקהלי היעד.

יש  בעלי עסקים קטנים המציינים כי  מדי יום נכנסים אליהם בממוצע כמה מאות לקוחות במקרה הטוב , ובאמצעות אמזון הם יוכלו לזכות לחשיפה של עשרות אלפי לקוחות ביום.

מעריכים כי כאשר אמזון תיכנס במלוא היישום לישראל, ונכון להיום עדיין לא ברור אם זה יהיה לפני הבחירות או לאחריהן, היא צפויה לעשות מהלך אגרסיבי שיווקי ולהעלות קמפיין על מנת ליידע את העסקים בישראל כמו גם את הצרכן הסופי על כניסתה. קמפיין כזה יסייע לעסקים הקטנים שיזכו לחשיפה גבוהה.

"העסקים הקטנים הולכים לאמזון כי מבחינתם זו הזדמנות להיחשף ולהגדיל מכירות. עסקים גדולים הולכים יותר מחוסר ברירה", אומר גורם בענף האי-קומרס. "הגדולים חייבים להיות חלק מהמשחק, אף שהם יכולים להסתדר באתרים הפרטיים שלהם גם ללא אמזון".

אך כאמור, בינתיים כל הצדדים נמצאים בשלב למידה על עלות מול תועלת בכניסה לאמזון ישראל והתשובות די מהוססות