מאבק על סמכות אישור למכוניות בארצות הברית

יום ש', 21 בספטמבר 2019

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

מדינת קליפורניה מובילה 23 מדינות נוספות בתביעה נגד הנשיא לאחר שממשל טראמפ ביטל את הליך הבקרה המקומי על פליטת גזים ממכוניות.

לתביעה שותפים מושל קליפורניה, גאווין ניוזום, והיועץ המשפטי שלה, חאווייר בקררה.
 
כבר בשנת 2013, ה- EPA (נציבות האנרגיה) של ממשל אובמה העניקה ויתור חדש וחופש בדיקה למדינות ברמת הפליטה, שממשל טראמפ סבור שהרחיק לכת.
 
23 המדינות והטריטוריות הנוספות המגישות גם תביעה יחד עם קליפורניה הן: קולורדו, קונטיקט, דלאוור, הוואי, אילינוי, מיין, מסצ'וסטס, מרילנד, מישיגן, מינסוטה, נבדה, ניו ג'רזי, ניו מקסיקו, ניו יורק, צפון קרוליינה, אורגון, פנסילבניה, רוד איילנד, ורמונט, וירג'יניה, וושינגטון, ויסקונסין ומחוז קולומביה.
 
עד כה הוענקה לממשל קליפורניה הסמכות לקבוע תקנות ותקנים לפליטת גזי חממה ומנדט אישור לרכבי פליטת אפס. המדינה ארזה את תקני המכוניות הנקיות המתקדמות לחבילת וויתור בשנת 2012,
המשלבת בקרות פליטת גזי חממה וצריכת דלק. 13 מדינות נוספות פלוס וושינגטון הבירה, עומדות בתקנים. המבקרים אומרים שזה הוביל לתקן בקרה מסורבל עבור יצרני רכב, שצריכים לבנות "מכוניות תאימות" כדי לעמוד בתקנות אלה. לעתים קרובות, מדובר במיזמים מפסידים כסף.
 
עתה ממשל טראמפ החל לפרוש את דרך הפעולה שלו למדידת צריכת דלק ופליטות. הממשל הפדרלי הוציא  את "כללי התוכנית הלאומית האחת" שנועדו למנוע מדינות וממשלות מקומיות לקבוע סטנדרטים נפרדים משלהם. 
 
"קליפורניה לא תתכופף למתקפות הפזיזות והמוטיבציה הפוליטית של הנשיא על ויתור ואישור המכוניות הנקיות שלנו", אמר דובר השלטון גאווין ניוסום. "נשמור על כללי פליטה  וכלל צריכת דלק משלנו כדי להגן על בריאות ילדינו, וכן נחסוך לצרכנים כסף בהוצאה לדלק".