חוזרים ללימודים וחוזרים לזום. מדריך וטיפים ללמידה ההיברידית

יום ד', 18 באוגוסט 2021

 

ההחלטה המשותפת של ראש הממשלה ומשרדי הבריאות והחינוך שהתקבלה לקראת שנת הלימודים שבפתח, האומרת שכיתות עם שיעור תלמידים מחוסנים נמוך ילמדו בזום, מסמן שהזום במערכת החינוך הולך לעשות קאמבק. כבר לקראת סיומה של שנת הלימודים הקודמת, ולמרות שנרשמה בזמנו רגיעה בקורונה, ניתן היה לראות בשטח כי בתי ספר ומוסדות רבים מציעים אפשרויות גמישות ללמידה אישית או למידה מרחוק, או עברו ללימודים במתכונת היברידית.

בנסיבות אלה, ההכנה לחזרה לבית הספר עשויה השנה להיראות קצת אחרת: התלמידים ומוריהם צריכים לרענן את הזיכרון ולהכיר שוב את הטכנולוגיה המסייעת ללימודים שברשותם ובנוסף, לאמץ כמה דרכי למידה חדשות/ישנות.

לטובת החוזרים ללימודים בזום, הנה מספר עצות מועילות שיסייעו  לעבודה בכיתה וירטואלית או היברידית.

1. בדקו את האינטרנט שלכם

אם ילדיכם משתתפים בשיעורים באופן וירטואלי, איכות הווידאו חשובה מאוד כדי לעזור להם להרגיש מחוברים לחברים לכיתה ולשיעור. להלן מספר דרכים לשפר ולייעל את חווית הווידאו שלהם:

 

  • הגדירו את מרחב הלמידה ליד נתב ה- Wi-Fiאו נקודת הגישה של הבית, במידת האפשר.

 

  • אם חיבור ה- Wi-Fiשלכם חלש, התחברו לנתב באמצעות כבל Ethernet.

 

  • אם הווידאו ממשיך לקפוא, כדאי לכבות את המצלמה כדי לשפר את האיכות.

 

  • צפו בסרטוןזה   לקבלת טיפים נוספים לשיפור ה- Wi-Fiבבית.

 

2. צרו מרחב למידה ייעודי

ייעוד מקום פיזי ללימודים ב"מגרש הביתי" יכול בהחלט לעזור לילדים להיות בראש הנכון בעת הלמידה מהבית. עזרו להם להגדיר מקום ייעודי ללימוד ולהצטרפות לשיעורי זום. זה יכול להיות בכל מקום בבית - רק  שיהיה שקט ונטול הפרעות ככל האפשר.

 

כדאי גם לפנות מדף או לארגן קופסה שבהם הילדים יוכלו לאחסן דברים מבית הספר מחוץ לטווח הראייה עד למחרת, במיוחד אם מרחב הלמידה שלהם נמצא באזור משותף, כמו מטבח, או סלון. העיצוב מחדש עוזר להפחית את העומס ומאפשר לילדים "לצאת מהכיתה" בסופו של יום, מה שיוצר הפרדה מסוימת בין בית הספר לבית.

 

3. הכירו את הגדרות הווידאו והשמע של זום

יש לא מעט דרכים בהן ניתן לנצל את ההגדרות של זום כדי להתאימן לסביבה שלכם. למשל, האם החדר חשוך? אם כן, סמנו את התיבה "התאם לאור נמוך" בהגדרות הווידאו של זום. האם יש הרבה רעשי רקע, כמו כלב נובח או רחוב רועש? שנו את "עמעום רעשי רקע" לרמה גבוהה בהגדרות שמע.

 

בקשו מהילדים להשתמש באוזניות כדי לשמוע טוב יותר את המורה ואת חבריהם לכיתה. האם הילדים צריכים תכונות נגישות? למדו כיצד להתאים אישית את ההגדרות  כך שיענו על צרכיו האישיים של כל ילד.

 

מה יהיה ברקע? נסו להושיב את הילדים עם קיר ריק מאחוריהם, או השתמשו ברקע וירטואלי אם בית הספר מאפשר זאת. תוכלו לבדוק את הווידאו מראש כדי לראות מה מוצג על ידי לחיצה על הגדרות הווידאו.

לזום יש גם תכונה חדשה, מצבפוקוס, שמסייעת למורים לשמור על קשב בקרב התלמידים. מצב המיקוד מאפשר למורים לצפות בווידאו שמראה את כל התלמידים שלהם, ולתלמידים לראות את המורים שלהם, מבלי לראות משתתפים אחרים בכיתה. בעזרת תכונה זו, מורים יכולים לפקח על הכיתה שלהם, אך התלמידים לא יוסחו על ידי חבריהם או ירגישו חוסר ביטחון מול המצלמה ופגישת זום במצב זה מציגה את המורה כדובר פעיל.

4. אבטחה ופרטיות

 

מעבר להנחיות הבסיס שכדאי שכל משתתף זום יאמץ – ומהר, דוגמת ההנחיה שלא לחלוק עם חברים ומכרים את סיסמת הכניסה לשיחות הזום הלימודיות ובוודאי שלא להזמינם אליהן, הידיעה כיצד מדליקים ומכבים מצלמה וכד?, כדאי למשתמשים הצעירים לזכור בעיר את כפתור האבטחה. הוא מאפשר למשתתפי פגישות זום לדווח מיוזמתם על משתתפים מפריעים או לא מוזמנים היישר מתוך היישום. הדיווח מתבצע על ידי לחיצה על אייקון האבטחה מצד שמאל במסך. השירות זמין לכל המשתמשים החדשים ולחלק מהלקוחות הקיימים – תלוי התוכנית בה הם נמצאים. בסיום השיחה מקבל המתלונן מייל שמבקש השלמת פרטים על התקרית לטובת המשך בירור מול צוות האבטחה של זום. אי השלמת התלונה מונעת את המשך הטיפול. אחת הדרכים המרכזיות לשמור על פרטיות הפגישות היא לא לשתף בפורומים ציבוריים את הסיסמה והקוד – כולל ברשתות החברתיות.

 

5. ללמוד על תכונות מועילות נוספות

ילדים עשויים להשתמש בזום לשיחות וידאו עם חברים ובני משפחה, אך ייתכן שהם אינם מכירים תכונות כמו חדריהמתנה, משובלאמילוליכמו תכונת "הרם יד" (המדמה הרמת יד בכיתה) או כליםלהערותותמלול. ניתן לעיין במדריךההוריםוהתלמידיםלשימושבזום  לקבלת סקירה כללית של תכונות אלה וכיצד ניתן להשתמש בהן בכיתה.